- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
45

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 1. Sabbatshelgd och kyrkogång

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sent till gudstjänsten. En dylik anordning hade också stöd i
gällande handbok.

Icke heller de som voro inne i kyrkan iakttogo alltid ett värdigt
uppträdande. Att pigorna i Kärrbo 1666 gingo barhuvade av
högfärd hörde till de ringare förseelserna. Protokollen överflöda av
klagomål om oro och buller i kyrkan och trätor och slagsmål under
rusets inverkan. Rent otroliga ting kunde förekomma. Utrymmet
medgiver icke något vidlyftigare ingående på saken. I städer som
Västerås och Falun klagades över stim av skolgossar på
kyrkogården under gudstjänsten. Särskilt förefaller mitten av 1700-talet
ha varit en orolig tid. I Stora Tuna hade av ålder under
pingst-och midsommardagarna hållits marknad på själva kyrkvallen, "där
hantverkare, krämare och krögare från städerna sig talrikt
infunnit". I hemlighet idkades även handel under gudstjänsten. I en
ämbetsberättelse till biskopen 1814 kunde pastor meddela, att dessa
marknader, som liknade backanalier, "där bedrägeri, fylleri,
svordom, slagsmål och flera laster ofta tygelfritt övades", på pastors
bedrivande avskaffats. Sådana marknader förekommo även på andra
håll. Ända till 1873 hölls vid Järnboås kyrka andra söndagen i aug.
den s. k. Larsmässomarknaden, som samlade folk från olika håll.
Ända in på 1880-talet lär den ha efterverkat på så sätt, att man
särskilt talrikt samlades till gudstjänsten denna söndag.52

Föga uppbygglig är även den bild, som Maximilian Axelson giver
av en prästhelg i Tyngsjö vid mitten av 1800-talet. "Mycket folk
var samlat både i och utom kyrkan, och som hettan var odräglig
stannade vi utanför." "Här var det dock omöjligt att höra många
av predikantens ord, ty kvinnor och män pratade högt om
varandra, en del promenerade flitigt fram och åter mellan kapellet
och de angränsande bostäderna och inne i det täta busksnåret
mitt-för den västra kyrkdörren gick en full gubbe och skrålade på en
visa." Berättaren framhåller, att i denna församling, som ej hade
gudstjänst mer än tre gånger om året, gästgivaren synes ha blivit
den sannskyldige översteprästen, "vars lärdomar de lättast fatta,
emedan de erhålla dem i flytande form".53

Att förhållandena icke heller i Västmanland alltid voro
tillfredsställande, framgår av vad Strokirk har att säga om sin resa i
dessa trakter 1806. "Som det var söndag, fingo vi tillfälle att se
allmogens högtidslynne och förundra oss över den kraftiga verkan,

45

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free