- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
55

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 2. Nattvardsgång

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den gamla benägenheten att gå till skrift vid påsk fortlevde
länge. I Stora Kopparbergs församling var 1690 den största
nattvardsgången (356 nattvardsgäster) på långfredagen.

Så småningom framträdde en böjelse att särskilt talrikt sluta
upp vid vissa tillfällen. "De särskilda nattvardsterminer", som
kunna spåras i många stift, ha väl icke någon direkt motsvarighet i
Västerås stift. På några håll, såsom i Falun, kunde det dock
förekomma att under en tid av året, särskilt den ljusare årstiden,
nattvard firades varje söndag, medan kommunion under det övriga
året endast ägde rum en och annan gång. I andra församlingar
hade man koncentrerad nattvardsgång i andra former. Med tiden
blev det allt vanligare med stora nattvardsgångar vid vissa tider
av året. "Vår och höst samt näst före andtiden är
kommunikan-ternas antal störst", heter det betecknande nog från Tillberga 1871.
Omdömet torde gälla stora delar av stiftet. År 1840 inföllo i
Fellingsbro de största nattvardsgångarna i maj och oktober. Den 3 maj
var antalet nattvardsgäster 563 och den 17 maj 532. Den 4 oktober
gingo 438 personer till nattvarden och den 18 i samma månad 697.
Dessa fyra dagar kommunicerade flera än på de övriga 32
nattvardsdagarna tillsammans. Vid dessa var det i genomsnitt endast 92
nattvardsbesökare pr gång. I Sala voro 1780 april och oktober de
förnämsta kommunionmånaderna. Vad Västerås beträffar, voro
under 1700-talet palmsöndagen, långfredagen, böndagarna,
mikaelida-gen och allhelgonadagen stora kommuniondagar. Vid de stora
nattvardsgångarna behövdes de långa nattvardspsalmerna. Upphörde
kommunionen före psalmens slut, brukade man ändå sjunga den
till sista versen. De medeltida kalkarna, som endast voro avsedda
för prästen, måste i stor utsträckning vidgas och förnyas.

En bidragande orsak till massnattvardsgångarna på hösten voro
säkerligen de då ofta infallande husförhören. Vid dessa förhör
rannsakades även om nattvardens begående. Då ville alla ha uppfyllt
kraven. Denna koncentration till vissa tider på året medförde, att
vid andra tillfällen nattvardsgästerna kunde vara fåtaliga eller rent
av saknas. "Ingen anmäld" står antecknat för vissa söndagar även
i församlingar med god nattvardsfrekvens. Detta åter medverkade
till den förut omtalade reduceringen av antalet nattvardstillfällen,
vilken menligt inverkade på frekvensen. Även särskilda
tilldragelser, t. ex. förestående flyttning kunde föranleda nattvardsbesök.

Vid en visitation i Romfartuna 1759 påtalades ett bruk som in-

55

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free