- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
64

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 2. Nattvardsgång - 3. Dop, faddrar, kyrkotagning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

<iöende."89 Personalierna vid dödsfall vittna även om att nattvard
på dödsbädden var den allmänna regeln.

Naturligtvis funnos de, som i nattvardens begående på
dödsbädden sågo en passersedel till himmelen. Därpå givas många drastiska
bevis. Men om de gamla sockenbudskärlen kunde tala, skulle de
ha ännu mera att berätta om, huru nattvarden fått bliva en
resekost för den sista färden. Mycken djup själavård har varit
förbunden med dessa sjukbesök. Om en av stiftets mest kända
själasörjare under 1800-talet, doktor Herman Wilhelm Ulff, berättas
följande från ett sjukbesök: "Doktorn kom en lördag. När han
gick, lyste hans ansikte som av himmelsk glans. Aldrig skall jag
glömma det ansiktet. När jag dör, vill jag se det nicka åt mig från
en annan värld."90

Det gamla nattvardsfirandet hade många brister. Det fick ofta
en stel, officiell och tung karaktär. Deltagandet kunde bli
mekaniskt. Men det var dock en oerhört betydelsefull faktor i våra
fäders liv. De regelbundna nattvardsdagarna voro lika många
dome-och räkenskapsdagar. Känslan för det heliga hölls vid liv.
Starkare än eljest känner man här rikedomen av det arv, som våra
fäder lämnat oss.91

DOP, FADDRAR, KYRKOTAGNING

Under den kyrkliga sedens blomstringstid döptes alla barn. Detta
var en självklar sak. I de statistiska tabellerna hade
förteckningen över födda ända till och med 1773 rubriken "Döpte".
Även kyrkolagens föreskrift, att dopen skulle förrättas inom det
åttonde dygnet, har i regel strängt iakttagits i Västerås stift.92 Ofta
skedde dopet redan första eller andra dagen efter födelsen. Man var
av flera skäl ivrig att så tidigt som möjligt inlemma barnen i
kyrkans gemenskap. I avlägsna bygder hände det dock, att barnen
blevo ganska gamla, innan de döptes. Då Särna erövrades av
Daniel Buscovius 1644, funnos där många odöpta barn, som voro så
stora, att de revo sönder handboken för Buscovius.

Var barnet sjukt, eller kunde man av andra skäl icke komma
fram till kyrka och präst, blev det nöddop. Ett sådant dop kunde
förrättas av "gudfruktigt och till laga ålder kommet, förståndigt
och i catechismi lära väl underrättat folk av mankön och, där ingen

’64

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free