- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
71

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 1) Katekesförhör i kyrka

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

århundradet. Beträffande tiden för dessa förhör rådde till en början
olika praxis. I Rudbeckius’ kyrkostadgar talas om katekespredikan
i ottesången och om ett kombinerat prediko- och katekesförhör på
sön- och helgdagar från kl. 12, "intill dess det ringer samman i
aftonsången". Detta i städerna. På landsbygden skulle förhöret ske
strax efter veckopredikan.103 Så småningom blev det allt vanligare,
att förhören ägde rum i anslutning till de katekespredikningar, som
ägde rum i städerna i ottesången och på landet före högmässan.
I protokollet vid 1682 års prästmöte i Västerås heter det, att
eftersom ungdom och alla icke kunde få komma till
fredagspredikningarna, "så tycktes gott, att man om söndagarna kan predika
catechismum och om fredagarna någon librum propheticum, såsom
uti doktor Laurelii tid predikades propheti minores". Vid följande
års prästmöte bestämdes, att examen catecheticum skulle företagas
sommartid kl. 6 på morgonen och förehavas i 2 timmar. Två eller
tre hus skulle kallas var gång. Höst och vinter skulle förhöret äga
rum kl. 7. Kyrkolagen av år 1686 återgiver alltså endast den
utveckling, som ägt rum, då den föreskriver att katekesförhören
skulle hållas i städerna i ottesången och på landsbygden strax före
högpredikan. Till förhören skulle några vissa hus eller en viss rote
för varje gång kallas. Dessa förhör, som ofta benämndes
ottesångs-förhör, skulle hållas hela året med undantag av "den brådaste
andtiden, och när kortaste dagarna äro".104

I Västerås stift drevos dessa förhör med större kraft än i många
andra stift. Rudbeckius och Laurelius voro mäktiga pådrivare. Ett
vittnesbörd om den vikt, som lades vid förhören, är en föreskrift vid
prästmötet 1679, "att själva predikan på söndagarna litet förkortas",
examina catechetica skulle däremot "prolongeras". Redan vid
gene-ralvisitationen i Falun 1651 hade förordnats, att det vid ottesången
kl. 5 icke finge predikas mer än en halv timme, "den andra tiden, som
är över intill kl. 7, tages till catechismiförhör". Ofta inskärptes, att
alla måste infinna sig vid dessa tillfällen. Att det låg allvar bakom
maningarna, röja några ord vid prästmötet 1679: "där de intet vilja
komma tillstädes utan genom tredska och Guds ords
’vanvyrd-ning’ absentera sig, den ena tiden efter den andra, sökes bistånd
till lydnad av brachio seculari" (den världsliga armen).

Man hade även andra påtryckningsmedel. Vid en visitation i
Fellingsbro 1653 inskärptes, att om någon av genstörtighet icke ville
komma fram, skulle "honom av prästerskapet uti sjukdom och

’71

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:13:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrksed/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free