- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
73

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 1) Katekesförhör i kyrka

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men trots alla dessa bemödanden hade katekesförhören svårt att
slå igenom i det allmänna medvetandet. Väl föreligga många
uppgifter om stark anslutning. Vid de utlysta förhören inställa sig alla,
berättas det från Fellingsbro 1763. Och i Orsa kom 1743 icke endast
den by, som var instämd, utan även andra.

Men klagomålen överväga. Redan 1673 klagade "pastor i
Ferne-bo" vid prästmötet, "att en part i hans församling, särdeles de,
som tycka sig vara något mera än en bonde, intet vilja komma
fram till catechismiförhör, när de bliva stämde". Vid visitationen i
Sala 1686 frågades, "om de äro flitiga att inställa sig under examen
catecheticum". Pastor klagade, att de nog låta förhindra sig
därifrån. Ryttarna kommo ej till förhör. Med tiden blev det allt svårare
att uppehålla förhören. Härtill bidrogo många omständigheter.
Tiden före högmässan var obekväm för både präster och
församlingsbor. Prästerna hindrades i de många förrättningarna före
gudstjänsten. De "långväga" hade svårt att hinna fram till kyrkan i
tid. Gudstjänsten förlängdes, så att den även för dåtida besökare
blev tröttande.

Ju längre man kommer in på 1700-talet, desto tydligare
märkes en opposition mot katekesförhören särskilt från de äldres sida.
De menade, att dessa förhör borde uteslutande ha med barn och
ungdom att göra. Denna uppfattning gjorde sig särskilt gällande
i städerna, men framträdde även på landsbygden. Redan vid
prästmötet 1787 talades om "Catechismiförhörets anställande med
ungdomen".107 Vid början av 1800-talet hade förhören mångenstädes
delvis fått karaktär av förberedande konfirmationsundervisning.
Från Tortuna berättas 1814, att man under sommaren vissa
söndagar i stället för ottesångspredikningar hade ottesångsförhör med
barn och tjänstefolk, "då utmärkt snälla barn antecknades för att
under en söndag efter gudstjänsten framkallas att inför
församlingen låta höra deras färdighet uti innanläsning och att svara på
några förståndsfrågor, till vilkas belöning och allmän uppmuntran
små böcker och katekeser utdelas". I Västerås Barkarö kallades
1814 all ungdom till förhör vid annangångsringningen från vår till
höst.

I denna ändrade form levde katekesförhören kvar långt in på
1800-talet. År 1824 höllos de i åtskilliga församlingar mellan påsk
och pingst och om sommaren i augusti månad. År 1842 förekommo

’73

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free