- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
74

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 1) Katekesförhör i kyrka - 2) Husförhör

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

de i hälften av stiftets församlingar. I allmänhet hade de inskränkts
till kortare perioder vår och höst.

Till katekesförhören i kyrka kan även med en viss rätt
visitationsförhören räknas. I visitationsprogrammet ingick alltid ett
kristendomsförhör, varvid i allmänhet biskopen själv i koret förhörde
den ungdom, som ännu icke begått nattvarden. Den övriga
församlingen förhördes av de närvarande prästerna. Dessa förhör
åsyftade både en kontroll av undervisningen och en verklig
kunskaps-meddelelse.

Vid visitationen i Stora Skedvi 1770 gåvo de flesta "nöjaktigt
besked både till förstånd och kunskap i sin kristendom". Några
voro dock "mindre grundade och av slätare begrepp". Detta gav
biskopen anledning till både uppmuntran och maning. Trots de
ibland klena kunskaperna vilar det en särskild högtid över dessa
förhör. De voro den gamla katekesundervisningens
blomningsstunder.

Husförhör

1600-talets präster nöjde sig icke med katekesförhör i kyrkan.
Redan 1596 hade Uppsala domkapitel infört husförhör eller skriftresor
i sitt stift. Under det kommande århundradet blevo de allt
vanligare, till dess de blevo obligatoriska genom konventikelplakatet
1726. Enligt 1686 års kyrkolag skulle kyrkoherden "besöka sina
åhörare, det ena huset efter det andra, när de å båda sidor kunna därtill
hava bekvämlig tid och lägenhet, och då efterfråga, huruledes
de samt deras barn och tjänstehjon sinsemellan sig förhålla,
förmanande dem till allt det, som gott och lovligt är". Vid dessa
tillfällen skulle han ock undervisa de gamla om de frågor, han ville
dem i kyrkan föreställa.108

Dessa husbesök hade visserligen till uppgift att kontrollera
hemundervisningen, men framför allt hade de en pastoral och
själavårdande karaktär. Direkt i undervisningens tjänst ställdes de
genom konventikelplakatet 1726. Där stadgades, att prästerna utom
de vanliga catechismiförhören i kyrkan esomoftast skulle besöka
sina åhörare i deras hus eller, där sådant ej bekvämligen låter sig
göra, då några hus i staden och byar på landet i sänder
sammankalla, "på det de med all säkerhet må förnimma deras framsteg i

’74

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free