- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
75

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 2) Husförhör

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kristendomen och dem till den rätta salighetens grund och
kunskap föra". Husförhören blevo en värdefull, för svenska kyrkan
egenartad komplettering av katekesförhören i kyrkan. Här gavs
tillfälle till en mera individuell "undervisningsvård" för att använda
ett uttryck av biskop Sam. Troilius i dennes herdabrev 1758 och
ett verkligt rannsakande av liv och leverne i församlingens skilda
delar.

I Västerås stift tog man livlig del i arbetet på husförhörens
utbildande. Husförhör omtalas enligt G. Ekström från Evertsberg i
Älvdalen redan 1621.109 I Ljusnarsberg förekommo dylika förhör på
1640-talet. Särskilt biskop Laurelius ivrade för dessa förhör. Till en
början gick det dock trögt. Uppgifterna om skriftresor, som
husförhören vid denna tid ofta kallades, synas icke vara så talrika före
1680-talet. Vid prästmötet 1679 föreskrevs: "Skriftresor måste
änteligen brukas." I Fellingsbro framkom vid visitationen 1671,
att skriftresor förut endast hållits för bruksfolket. Nu skulle de
hållas över hela socknen, "alldenstund hon (skriftresan) tjänar till
stor uppbyggelse, förtager all oreda uti församlingen, beprövar
ock, huru var och en håller sitt hushåll".

I prästmötesprotokollet från 1687 heter det: "Angående
skriftresor så efter de äro nyttiga och nödiga särdeles i de större
församlingar, så fanns gott, att de ock härefter skola hållas." Något
överflöd i mat och dryck skulle icke få förekomma.

Början av 1700-talet var i Västerås stift liksom annorstädes på
detta område en nedgångstid. Vid synoden 1714 konstaterades, att
catechismiförhör flitigt drevos. Däremot besvarades frågan, om
skriftresor höllos på alla ställen, med nej. Med anledning härav
framhölls, att "det är vackert att sådana sker, allenast intet
missbruk inkommer med måltider". Som synes var icke intresset
särskilt stort.

Så mycket större blev detta längre fram under 1700-talet.
Hus-förhörsseden befrämjades med all kraft. Då en gammal
kyrkoherde i Svedvi kallat sina åhörare till kyrkan och hållit husförhör
där, gav detta biskopen anledning att framhålla, att förhören böra
ske hemma i husen. Meningen med dem var icke blott att
kontrollera kristendomskunskapen utan även att efterfråga och
undersöka om "huslevnaden och det dagliga umgänget emellan
föräldrar och barn, äkta folk" m. m. Vidare underströks, att tid icke

’75

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free