- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
77

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 2) Husförhör

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

uppsyningsman för nästa år och meddelades "allvarliga
uppmuntringar" icke allenast till daglig tillväxt uti kristendomskunskapen
utan ock i synnerhet till dess "troliga utövning".

Vid prästmötet 1824 manades till bortläggande av
husförhörs-kalasen. Det framhölls av prosten Nils Sam. Svederus i Näsby, att
då dessa förhör voro ambulatoriska och alltså i "touren" även
drabbade de fattiga, "som med sin drygaste kostnad, ja, kanske ej
sällan med förlusten av ett halvt års föda måste vidkännas att
hålla dem, så torde det vara ett brott emot mänskligheten att även
i våra upplysta tider vilja bibehålla dem".110 Maningen torde icke
allmänt ha eferkommits. Icke överallt rådde samma måttlighet
som i Björksta, där det kunde sägas: "Vid anrättningen rådfrågade
man sin förmögenhet, vid förtäringen sitt behov." Även i Järna
synas förhållandena ha varit föredömliga. Därifrån omtalas
hus-förhörskalas med ostkaka och svagdricka eller enbärsdricka. I
Leksand åt man "kuckelvälling". Från Skultuna kommer den
chockerande uppgiften om dans efter "läskalaset".

Bevarade husförhörsprotokoll ha åtskilligt att säga om
förhörens förlopp. Tyvärr medgiver icke utrymmet något närmare
ingående härpå. Vid ett förhör i Romfartuna 1780 befanns en lakej
icke hava läst över Luthers lilla katekes, "det han likväl, då han i
sin sjukdom besöktes med den heliga nattvarden, så trofast
lovade". Mannen undfick behöriga förmaningar. Om en inflyttad
skomakare meddelades, att han sällan går i Guds hus och hustrun
nästan aldrig. Han skulle inom 14 dagar "skaffa sitt besked".

I Leksand hade förhören 1749 flyttats till prästgårdarna.
Biskopen och prosten önskade, att de skulle återföras till hemmen. År
1826 höllos de dels i sockenstugan, dels i prästgårdarna.

Ett försök till en nyordning av den gamla institutionen gjordes
i Västerås 1804 av domprosten Waller i samband med en ny
indelning av rotarna och uppläggning av husförhörslängderna efter
yrke i stället för bostad (Jfr s. 56). Förhören med tjänstefolk
flyttades till hösten. Husfolket med barn skulle som förut förhöras
under fastan. Genom denna åtgärd väntade man sig fyra fördelar.

1. Tjänstefolket, som vanligen inflyttade vid mikaëlitid, skulle
kunna förhöras tidigare än förut.

2. Alla skulle icke på en gång bliva kallade från de hus, "som
icke utan äventyr och olägenhet kunna lämnas tomma, utan
några i sänder".

’77

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:13:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrksed/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free