- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
79

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 2) Husförhör - 3) Kommunionförhör

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Siffrorna utvisa minskning. I anseende till församlingens
litenhet äro de ändå ganska höga. I sin ämbetsberättelse till biskopen
1814 framhöll pastor i Ljusnarsberg, "att husförhören äro av en
vidsträcktare nytta än catechismi-, prediko- och
kommunionför-hör". Då det gäller den stora anslutningen till husförhören, kan
icke helt bortses från det faktum, att frånvaro ända till 1888 var
pliktbelagd. I Folkärna var plikten 1814 anslagen till lön åt
orgel-tramparen, som därigenom fick ett naturligt intresse av att
hus-förhörsbesöken minskade.

Vi ha redan nämnt husförhörslängderna. För att prästerna skulle
kunna kontrollera församlingsbornas kristendomskunskap
föreskrev kyrkolagen, att de skulle hålla "vissa längder på alla sina
åhörare, hus ifrån hus, gård ifrån gård", ett stadgande som givit upphov
till en ordnad kyrkobokföring i vårt land.112 Det är
anmärkningsvärt, att folkbokföringen, som nu hotar växa prästerskapet över
huvudet, haft en så centralt religiös motivering. Redan tidigare hade
Rudbeckius tagit viktiga initiativ på detta område, varigenom
stiftet blev en föregångare ifråga om kyrkobokföring. Som ett bibliskt
stöd för bokföringen brukade bl. a. åberopas 2 Tess. 3:14 "och
om någon icke lyder våra ord i detta brev, så antecknen honom".
Anteckningarna om kristendomskunskapen avsågo till en början
katekesförhören i kyrkan men sedan husförhören. Uppgifterna i
husförhörslängderna äro i äldre tid mycket specificerade och skulle
kräva ett särskilt kapitel, som dock här måste utelämnas. Betygen
gällde bl. a. insikter i innanläsning, buden, tron, bönen, dopet,
Herrens nattvard, botpsalmerna, syndabekännelsen, spörsmålen
(varmed torde avses Laurelius’ katekes), bordsböner, morgon- och
aftonböner samt hustavlan.

Kommunionförhör

Man har stundom menat, att kommunionförhöret skulle ha
utbildats i anslutning till kyrkolagens 8 kap. § 2, där det föreskrives,
att då obekanta och de unga första gången önska begå nattvarden,
skola deras kunskaper i kristendomen prövas. Det genom detta
stadgande aktualiserade kravet på ett särskilt nattvardsförhör
skulle sedan ha fått en närmare utformning i det kungliga påbudet
av den 30 mars 1735, vari prästerskapet uppmanas att med oför-

’79

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:13:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrksed/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free