- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
80

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 3) Kommunionförhör

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

truten flit öva kommunionförhör. Såsom Sven Kjöllerström
påpekat, fanns dock kommunionförhöret redan före kyrkolagen. Detta
är blott "ett nytt namn på en gammal tradition".113

Vad Västerås stift beträffar, synes uttrycket kommunionförhör
icke möta så ofta i visitationshandlingar före 1750-talet.
Naturligtvis har saken funnits förut. Men i samband med svårigheterna
att uppehålla katekesförhören i kyrkorna och pietismens krav på
■en fördjupad nattvardsberedelse ’började Västeråsbiskoparna lägga
allt större vikt vid "de ständiga kommunionförhören". Den ovan
nämnda förordningen från 1735 gav härvid det legala stödet.
"Kommunionförhören rekommenderades till så mycket aktsammare vård,
som den saken är mycket betydande", heter det i ett
visitationspro-tokoll från Orsa 1757. Vid prästmötet i Västerås 1753 sade sig
biskop Troilius hoppas, att kommunionförhören hölles i alla
församlingar "med den nagenhet och grannlagenhet, som någonsin
möjligt är och tiden kan tillåta". Ingen skulle få släppas fram till
nattvarden, som icke förut "givit sig an och därpå i
kommunionförhöret varit närvarande". I fråga om själva metoden för
förhören fann biskopen det redigast, "att man i dessa förhör i synnerhet
förehaver och driver tvenne huvudstycken: först själva läran om
nattvarden, huru de den förstå, och sedan beprövandet till
nattvardens värdiga begående, huru det bör anställas efter partes
poeni-tentiæ" (botens delar).114 I prövningen skulle ingå både lag och
evangelium.

Redan vid 1688 års prästmöte proponerades det vid skriftning
vara gott, "att alla bruka ett manér och särdeles, att man alltid
brukar de vanliga frågor, såsom om han känner sina synder, ångrar
och bekänner dem, om han tror Gud om förlåtelse och har uppsåt
att avstå med synden, vill förlåta sin nästa, om han tror, att
predikoämbetet har makt att förlåta synder, och flera sådana frågor,
som brukas pläga". I samma anda utbrister Troilius i sitt
herdabrev: "O, att med dessa kommunionförhör först, och med de andra
.-sedan, kunde komma till en likhet uti var församling, uti vart
kontrakt, uti vart stift, och så uti alla stiften över hela riket."115 I
avsikt att vinna enhetlighet fastställdes år 1759 efter förslag från
prästerskapet "kommunionfrågor" att nyttjas av prästerskapet i
Västerås stift. Dessa frågor ha tyvärr ej kunnat återfinnas.

Beträffande tiden för kommunionförhören föreligga i Västerås
stift särskilt två traditioner: söndagen före kommuniondagen och

’80

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free