- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
81

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 3) Kommunionförhör

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

omedelbart före skriftermålet nämnda dag. Biskoparna anbefallde
det förra sättet, varigenom nödig tid till förberedelse och enskild
själavård kunde vinnas, en fordran som ofta framställdes i
andaktslitteraturen. Men icke minst i de stora dalaförsamlingarna föredrog
man förhöret på kommuniondagen av skäl, som förut berörts. Vi
märka här, som så ofta, en spänning mellan de ideala kraven och den
motspänstiga verkligheten. År 1871 höllos förhören söndagen före i
75 församlingar och kommuniondagen i 19 församlingar, medan de
uraktlätos i 9. I städerna förekommo även nattvardsförhör på
veckodagar, särskilt lördagar.

Med största allvar hävdades av biskopar och präster
nödvändigheten att bevista kommunionförhören. I Sala underströks vid
visitationen 1762, att ingen utan laga förfall fick utebliva. I Stora
Skedvi påminde ärkebiskop Troilius 1760, "att ingen utom gamla,
sjukliga och skröpliga samt de, som för gårdens bevakande skull ha
av nöden att vara hemma, får därifrån sig avhålla". Den som
utebleve, skulle den gången "nattvardens begående icke tillstädjas".

I gripande ord talades även ofta om välsignelsen av dessa förhör.
"Envar kände", yttrades det vid en visitation i Söderbärke, "att
om örat någonsin aktar på kristendomens röst, om
människohjärtat någonsin är öppet för goda rörelser, så är det vid en tillärnad
nattvardsgång."

Och i tidstypiska vändningar lade biskop Wijkman-Casperson
vid visitationen i Falun 1826 kommunionförhören på församlingens
hjärta. "I de stunder, då själen längtar att få fira försoningens
åminnelsefest, finna religionens lärdomar och varningar en öppnad
tillgång till hjärtat, andaktens i dessa ögonblick lätt livade känslor
upplyfta själen från jordens låga bekymmer, tron, kärleken och
hoppet näres och styrkes, heliga föresatser fattas och befästas."

Man talade icke heller för alldeles döva öron. Väl finnas många
vittnesbörd om försummelse av kommunionförhören. Uppgifter om
personer, som uteblivit, överflöda. I synnerhet hade de s. k.
herrskapen svårt att böja sig för sedens bud. Biskop Benzelstierna
lämnade vid visitationen i Sala 1788 särskilt ståndspersonerna den
ömmaste och allvarligaste uppmuntran "att sig själva till nödig
erinran om en kristlig beredelse till ett så heligt verk och androm
till en uppbyggelig eftersyn samma förhör bevista". Församlingar
funnos, där deltagandet var klent. "Köld och kommunionförhör"
avskräckte många från att gå till nattvarden. Uppmaningarna till

8

81

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free