- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
82

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 3) Kommunionförhör - 4) Ungdomens beredelse till den första nattvardsgången

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att kontrollera, att alla nattvardsgästerna verkligen voro med,
vittna om växande svårigheter.

I stort sett förefaller dock kommunionförhöret ha intagit en
ganska stark ställning i Västerås stift. År 1814 förekom det i de
ilesta församlingar i stiftet. Och om man undantager
ståndspersonerna, var det även ganska talrikt besökt. Vid strängaste köld
kunde, såsom i Skultuna, "saken avgöras med en kort, beveklig
förmaning". År 1842 förrättades kommunionförhör i alla kyrkor i
stiftet. Och ännu efter mitten av 1800-talet upplevde dessa
gudstjänster en ny kort blomstringstid.

Ungdomens beredelse till den första nattvardsgången

Under reformationstiden synes de ungas beredelse till den första
nattvardsgången ha skett under samma former som de äldres.
Ingen fick i allmänhet gå till nattvarden, som icke kunde läsa tio
Guds bud, trons artiklar och Fader vår. Vid enskild prövning
undersöktes, om de nödiga förutsättningarna funnos. Så småningom
framträdde behovet av en särskild undervisning för de unga. Denna
var länge tämligen formlös, hemundervisning, kompletterad av
prästens undervisning. Den senare försiggick ofta i anslutning till de
existerande förhören, särskilt catechismi- och kommunionförhören.
Det allmänna stadgandet i kyrkolagen, att "de som första resan vilja
gå till avlösning och Guds bord . .. skola intet tillåtas, förrän de hos
kyrkoherden sig angivit och han dem uti deras kristendom förhört
samt inhämtat kunskap och vittnesbörd om deras leverne", medgav
olika förfarande.116

En särskild undervisning av dem som första gången skulle gå till
nattvarden blev emellertid tidigt vanlig. Och så småningom
utvecklade sig en viss praxis beträffande denna undervisning. I Fellingsbro
betonades 1684, att examination av de unga måste ske, innan de
gingo till nattvarden första gången. Från Leksand meddelas 1749,
att barnen inställde sig alla fredagar uti hela fastan och alla
apostla-dagarna för undervisning i salighetsordningen och särskilt uti läran
om den heliga nattvardens värdiga begående. I Stora Skedvi
antecknades samma år barnen vid skriftresorna och framkallades till
förhör alla apostladagarna och undervisades ävensom oftast
hemma hos kyrkoherden. Ingen fick tillstånd att gå- till Guds bord,

’82

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free