- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
83

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 4) Ungdomens beredelse till den första nattvardsgången

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

förrän han genom avlagda tillförlitliga prov visat sig äga den
kunskap, "som av en rätt nattvardsgäst äskas och fordras".
Ljusnars-bergsbarnen skulle vid mitten av 1700-talet infinna sig vid alla
katekesförhören "så uti ottesångerna som på apostla- och fredagarna
samt vid skriftförhören". Dessutom borde de undervisas av dem,
"som informerade församlingens ungdom". Ofta ägde
undervisningen rum under fastetiden. Särskilt grundlig synes
undervisningen ha varit i Falun vid början av 1800-talet. Vid 12 och års
ålder begynte barnen undervisas av komministrarna och
adjunkterna, om våren efter påsk, om hösten efter oktober. Då barnen
uppnått 15 år, kommo de försedda med betyg från sina lärare till
pastor, som då fortsatte undervisningen tvenne gånger i veckan
först ifrån september månad till mediet av december och sedan
från mediet av januari, till dess han fann dem skickliga "att till den
heliga nattvarden admitteras".

Men den egentliga beredelsetiden kunde även vara
uppseendeväckande kort. I Fellingsbro förkortades den under prosten
Tegnérs tid till 6 veckor med läsning varje dag. Även från början av
1800-talet finnas meddelanden om ovanligt kort beredelse. År 1814
säges det från Venjan, att "ungdomen undervisas på 14 beständiga
dagar". Samma år pågick i Rättvik undervisningen från
kyndelsmässan till slutet av mars. En i sin art gripande bild av tidens
fattigdom giver ett meddelande från Nås 1814, att den första
nattvardsgången flyttats till hösten, därför "att de fattigare
catechu-meni ej om våren hava utväg till föda under den tid de skola
beredas till den heliga nattvarden". I Lima började samma år
undervisningen än om hösten, än efter jul, "som väderlek och brödföda
tillsäga". Och i Säfsnäs var lästiden september—november "av orsak,
att det fattiga folket sällan har att giva sina barn så kallad
matsäck med sig, förrän det fått skörda sina jordfläckar". År 1842
sträckte sig undervisningstiden i stiftet vanligen från början av
fastan till midsommar med läsning vissa dagar i veckan, på andra
ställen var tiden kortare, men med flera dagars läsning i veckan.
På några få platser inskränkte sig undervisningen till fastan med
läsning varje söckendag, såväl för- som eftermiddagar.117

I många församlingar synes den egentliga undervisningen ha
föregåtts av en förberedande läsning^ som ofta ombesörjdes av
klockare eller annan lärare. Denna ägde rum året före
nattvardsgången och var framför allt avsedd att bibringa kunskap i utan- och

’83

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:13:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrksed/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free