- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
84

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 4. Förhör - 4) Ungdomens beredelse till den första nattvardsgången

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

innanläsning. Även sedan folkskolans utveckling skänkt barnen
ökade förutsättningar att tillgodogöra sig
nattvardsundervisningen, fortsatte på flera håll den förberedande läsningen. Så var fallet
i Stora Skedvi ännu på 1870-talet. Det första året voro barnen
övervägande auskultanter. Har ungdomens nattvardsberedelse haft
gagn av folkskolans tillkomst, så har å andra sidan kyrkans
undervisning kunnat befrämja skolans arbete. Från Silvberg meddelas
1871: "Skärpta fordringar i avseende på de barns kunskaper, som
anmälas till nattvardsundervisning, ha sista tiden varit det
verksammaste att föra dem till folkskolan." I denna tid, då man lätt
glömmer, vad kyrkan betytt för skolan, kan det vara skäl att erinra
om denna detalj. Att konfirmandernas förkunskaper ändå kunde
vara bristfälliga visar en uppgift från Malma 1814: "Pastor och
komminister... hava all möda ospard för att dels lära den alldeles
oövade ungdomen att läsa rent innan i bok, dels att inprägla i dess
förstånd och minne en enkel kristendomskunskap, som dock om ett
par år är försvunnen."

I uttalandet från Silvberg fanns ett ord om fordringarna i
nattvardsskolan, som det gamla namnet ofta var. Vilka voro dessa
fordringar? Vid visitationen i Stora Skedvi 1760 krävde ärkebiskop
Troilius, att nattvardsbarnen "för allting, innan de släppas till
nattvarden, måtte förstå och kunna svara på de utkomna
Commu-nionfrågorna", varmed åsyftas den förut omnämnda 1759 utgivna
handledningen med detta namn. Den allmänna fordran angavs av
prästmötet 1763 sålunda, att barnen skulle kunna ge svar på
frågorna i Svebilius’ katekes. Det räckte icke med huvudstycket om
altarets sakrament. De borde tillhållas att förvärva sig tydlig
kunskap uti allt det övriga, "som till vår salighetsordning hörer och
där finnes anfört".118 Kursen var ofta så stor, att den skulle ha
kommit en nutida konfirmand att blekna. Vid visitationen i
Romfartuna 1737 krävde biskop Kalsenius bl. a. hustavlan, symbolum
Athanasii och botpsalmerna. Prästerskap, föräldrar och husfäder
förmanades att tillhålla ungdomen "förenämnda stycken att lära,
medan minnet hos dem är kvickt och de sådant lätteligen kunna
fatta".

Vid prästmötet 1842 meddelades, att även läroböcker av
Bergqvist, Schartau, Roos, Lundgren, Schultz, Gagner m. fi. användes,
övervägande till ledning för läraren.

’84

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free