- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
98

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Arvet - II. Innehåll - 6. Husandakt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bondfolk, barn och tjänare. "Kvinnorna satte sig ned vid sina
spinnrockar och kardstolar, männen vid sina enkla hemslöjdsarbeten."
Någon av de unga läste högt ur en från sockenbiblioteket hemlånad
bok eller ortstidningen. Läsningen omväxlade med samspråk och
sång. Dessa arbetskvällar avslutades alltid med gemensam andakt.
För det mesta var det modern, som höll den: en kort
bibelbetraktelse eller aftonbön ur någon gammal god bönbok. Mest användes
Arndts "Paradis Lustgård". Gustaf Andersson kom ännu på ålderns
dagar ihåg, vilket starkt intryck han fick, då han hörde dessa ord ur
en av Arndts aftonböner: "Giv, att jag icke förskräckes av nattens
fasa, och att jag icke fruktar för hastig förskräckelse eller för de
ogudaktigas storm, utan sover sött. Var du, o Gud, mitt skydd
över min högra hand, att solen icke gör mig skada om dagen eller
månen om natten. Låt dina heliga änglar bevara mig och lägra
sig omkring mig och hjälpa mig ut."

Gustaf Andersson framhåller även, att denna skildring ger en
ganska trogen bild av hemlivet i många andra allmogehem i mitten
av 1800-talet. Anmärkningsvärt och karakteristiskt är, att
afton-andakten i detta fall kom som avslutning på ett gemensamt arbete.
Det saknade icke betydelse, att hemmet vid denna tid var en
produktiv enhet. Då denna enhet upphörde, kom husandakten i ett
annat läge. Det fanns också enligt Anderssons mening ett samband
mellan detta andaktsliv i hemmet och de talrikt besökta
gudstjänsterna och stora nattvardsgångarna i kyrkan. "För min del är
jag alldeles viss om, att det var samlingen i hemmet, särskilt den
dagliga samlingen där omkring Guds ord, som i hög grad bidrog
txll att det i de dagarna även blev samling i kyrkan omkring Guds
ord och sakrament."136

Icke alltid tillgick väl husandakten alldeles så som i de här
omtalade hemmen. Barnen fingo ofta läsa sina bestämda böner.
Psalmen 440 : 5 Min kläder klädas av, synes ofta ha haft en nästan
rituell plats i aftonandakten.137 Utom den gemensamma andakten
var det vanligt, att var och en läste för sig själv. Även i mindre
kyrkliga hem lästes åtminstone en predikan på
söndagseftermiddagen. Särskilt före och efter en nattvardsgång intensifierades
andaktslivet. Med rätta säger Bo Giertz, att "genomsnittet av
gemensam andakt i hemmen låg för sjuttio år sedan betydligt över
det, som nu är vanligt i hem, som anses vara religiösa av kyrklig
eller frikyrklig läggning."

’98

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free