- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
132

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - I. Krisens orsaker - 1. Kyrkotuktens upplösning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

derslöshet. År 1868 fingo medlemmar av evangelisk-lutherska
kyrkan rätt "att sammankomma till gemensamma andaktsövningar
utan vederbörande prästerskaps omedelbara ledning". Tjugu år
senare upphävdes förordningen om plikt för dem, som försummade
bevistandet av katekesförhör.

Resultatet av utvecklingen sammanfattades i ämbetsberättelsen
till prästmötet i Växjö 1887 i orden: "Gärdet är uppgivet,
ytter-murarna delvis nedrivna, och fältet ligger öppet för snart sagt
vem som helst och vad som helst."5 Pastor i Romfartuna uttrycker
1906 saken sålunda: "På grund av rådande tidsförhållanden får
kyrkotukten numera väsentligen inskränka sig till enskild maning
och förmaning av pastor." Ännu på 1890-talet absolverades dock
ogifta mödrar i Ljusnarsberg.

Att kyrkotuktens sönderfallande icke kunnat undgå att få
återverkningar på den kyrkliga seden, ligger i öppen dag. De, som förut
iakttagit densamma mera av tvång än av fri vilja, upphörde nu att
göra detta. Särskilt synes upphävandet av kungl, förordningen av
den 4 dec. 1765 angående bevistande av husförhör ha medfört
konsekvenser ifråga om besöksfrekvensen. Upphävandet av denna
förordning, heter det i en motion angående husförhören av
riksdagsman Adolf Johansson vid 1910 års kyrkomöte, tyckes utav
befolkningen i olika landsorter ha uppfattats såsom liktydigt med hela
institutionens upphörande, ty såsom ett trollslag verkade denna
ovannämnda författnings upphävande". Och i en rapport till
Västeråsbiskopen 1905 från en församling i Södra Dalarna säges det: "Så länge
husförhörsbesöken voro i lag föreskrivna, besöktes husförhören
ganska mangrant av både ung och gammal; men då lagbudet därom
upphävts, så blevo husförhören synbarligen mindre besökta,
särdeles av ungdomen."6 Även på ett annat sätt inverkade kyrkotuktens
förfall på kyrkolivet. "Medan tidigare kyrkotuktens användning för
att hindra religiös söndring, stundom i brutala former, varit ägnad
att väcka livlig förbittring, blev senare kyrkotuktens förfall ett
motiv för utbrytning" (Brilioth). Särskilt blev den bristande
tukten vid nattvardsfirandet en anledning till separation.

Även om kyrkotuktens försvinnande i viss mån befordrat krisen,
så var dock detta endast en faktor i andra hand. Väsentligen
berodde krisen på de sociala förändringar och den andliga omvälvning
i människornas hjärtan och tänkesätt, vartill vi nu övergå.

’132

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free