- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
157

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - I. Krisens orsaker - 3. Förändringar i det andliga klimatet - 1) Den inomvärldsliga livssynens genombrott (Krisen som ett led i sekulariseringen) - a) Sekulariseringens allmänna karaktär - b) Sekulariseringens huvudorsaker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

levat kvar men med ett nytt inomvärldsligt innehåll. Då man följer
den kyrkliga krisens gång, får man ett starkt intryck av att de
gamla bruken ofta fått en ny accent. Dopseden t. ex. bibehålles, ja,
allt större vikt lägges vid aktens värdiga begående, men den blir
framför allt en namngivningshögtid och en familjefest.
Konfirmationen röner stor anslutning, men i det allmänna medvetandet
blir den ofta ett slags myndighetsförklaring. Nu är gossen eller
flickan stor nog att börja leva livet mera på egen hand. Blommor
och presenter leda tanken till en mogenhetsexamen. Den kyrkliga
vigseln är populär, men detta framför allt för högtidlighetens skull.
Över huvud är det högtidliga nästan det enda moment i
kristendomen, som den sekulariserade människan kan förstå.
"Kyrksöm-nen är ett vida mer välsignat företag", säger Thielicke, "än denna
högtidlighetens åskledare, som uppfångar och avleder den
gudomliga blixtstrålen." Vid jordfästningarna önskar man framför allt
gripande griftetal och stämningsfull sång.

4. Emellertid kunna de kristna formerna blott till en viss gräns
böjas om i inomvärldslig riktning. Och därför överraskar det icke,
att det nya innehållet ofta givit upphov till sedvänjor, som ryckts
ut ur sitt kyrkliga sammanhang och blott ha namnet gemensamt
med de gamla. I ämbetsberättelserna talas någon gång om
"kommunistisk julotta". Denna form av sekularisering har dock icke slagit
igenom. På julmorgonen vill man, som en Västeråsbo uttryckte
saken, "höra om det folket, som vandrar i mörkret". Försöken med
borgerlig konfirmation i Malmö och på några andra orter ha icke
fullföljts, och detsamma gäller om den sekulariserade
motsvarighet till den kristna söndagsskolan, som kallades sagostunder. I
detta sammanhang måste erinras om att för stora delar av svensk
ungdom söndagens fotbollsmatch blivit den verkliga högmässan.
Många andra exempel på nya sedvänjor, som växt fram i stället för
de avlagda, kunde anföras. Särskilt har psykisk rådgivning ofta
fått ersätta kristen själavård.

Sekulariseringens huvudorsaker

Från "Kristinnas resa" minnas vi mannen med mullskoveln. Det
utmärkande för honom var, att han endast kunde se nedåt.
Sysselsatt med att samla upp stoft, damm och strå på golvet såg han
icke, att en gyllene krona hölls framför honom. Mannen med mull-

’157

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free