- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
159

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - I. Krisens orsaker - 3. Förändringar i det andliga klimatet - 1) Den inomvärldsliga livssynens genombrott (Krisen som ett led i sekulariseringen) - b) Sekulariseringens huvudorsaker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som nu tog sin början. Denna frigörelse underlättade å sin sida
den empiriska forskningens genombrott.

Detta inträffade under 1800-talet, då tempot i
naturvetenskapernas utveckling blev allt hastigare. Först 1862 upphörde dock
almanackan att angiva året för världens skapelse. Det stora slagnumret
blev Charles Darwins arbete "Om arternas uppkomst", vilket 1871
utkom i svensk översättning. Nu rycktes människan själv på allvar
in i natursammanhanget. Den biologiska synen på människolivet
blev en makt att räkna med. En annan sensation var Ernst Hæckels
"Världsgåtorna", som utkom 1902. Här gjordes ett försök att i
populariserad form sammanfatta de naturvetenskapliga resultaten
och utbygga dem till en världsåskådning. Bland de "otrosskrifter",
som kunde förekomma hos ståndspersoner i Norrbärke 1871,
märktes även arbeten av Büchner (sannolikt avses det kända
materialistiska huvudverket "Kraft och materia"). Genom den oerhört
ökade produktionen av böcker och tidningar och de framväxande
folkbildningsorganisationerna trängde den naturvetenskapliga synen
ned till de breda lagren.

Under 1880-talet fick den naturalistiska livssynen även mäktiga
förespråkare på det litterära och kulturella området. Denna
sekulariseringstid präglades starkt av en naturalistisk livssyn. August
Strindberg och Ellen Key sakna i detta sammanhang icke
betydelse. Positivismen förkastade som fantasifoster trossatserna hos
de "uppenbarade" religionerna.

Mer än något annat har dock tekniken populariserat
naturvetenskapen. Teknik är i stor utsträckning tillämpad och verifierad
naturvetenskap. Den enklaste maskin bygger på oryggligheten av
vissa naturlagar. Darwin och Haeckel lästes icke överallt. Men
industriens produkter nådde snart så gott som varje gård. Och
därmed började tekniken utöva sin trolldomsmakt över sinnena.

I två avseenden har tekniken skärpt sekulariseringen. Först och
främst har den stegrat människans självkänsla. På ett sätt och i
en utsträckning, som ingen kunnat förutse, har den förverkligat
människans herravälde över naturen. I äldre tider var människan
på alla sidor omgiven av farliga makter, som hon icke kunde
behärska. Natten var farlig, mörkret vilade tungt och tryckande
över sinnena, demonerna bidade sin tid. Även dagens arbete hotades
av ständiga faror. Bonden t. ex. var helt beroende av naturen.

’159

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free