- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
160

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - I. Krisens orsaker - 3. Förändringar i det andliga klimatet - 1) Den inomvärldsliga livssynens genombrott (Krisen som ett led i sekulariseringen) - b) Sekulariseringens huvudorsaker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Allra farligast var döden, förskräckelsens konung. I allt detta har
tekniken åstadkommit en revolution. Arbetet har fått nya
hjälpmedel och mer eller mindre blivit en rutinsak. Det elektriska ljuset
kommer natten att lysa såsom dagen. En morfinspruta lindrar
sjukdomens plågor. Allt klarar man med teknikens hjälp. Det kan synas,
som om Gud icke längre behövdes. Tro på dig själv, någon Gud
behöver du icke, har blivit många människors lösen. Människan har
gripits av hybris. Hon har satt sig själv i Guds ställe. Vi bevittna
ett människoandens uppror mot Gud av stora mått.

Men detta är endast den ena sidan av saken. Det paradoxala
förhållandet har inträffat, att ju större makt människan vunnit över
naturen, desto mera bunden har hon blivit vid naturen. Tekniken
hotar att göra oss alla till kuggar i ett stort maskineri. Som intet
annat har den åskådliggjort den nya världsbilden. Och för oändligt
många människor har teknikens värld blivit den enda verkliga.
Överallt stirrar ögat in i ett sammanhang, styrt av järnhårda lagar.
Det är icke underligt, att teknikens århundrade även blivit
sekulariseringens.

Den naturvetenskapliga metod, som avsatt så glänsande resultat
i tekniken, har även fått en vidsträckt användning i
kulturvetenskaperna. Här var ett nytt sätt att tänka, som verkade mäktigt
fascinerande. Även historien uppfattades i större eller mindre
utsträckning som ett stycke natur. Också andelivet sökte man fånga i
naturvetenskapliga kategorier. Resultatet blev, att livet flydde, i
synnerhet det individuella och personliga livet. Allt relativiserades.
Inga absoluta värden tolererades. Särskilt i bibelkritikens form
verkade den historiska kritiken upplösande på många människors
trosföreställningar. Naturligtvis kunde man i de breda lagren icke
i detalj följa den historiska bibelforskningen. Men det uppstod en
känsla av osäkerhet inför bibeln. Man visste icke, vad man skulle
tro, och så slutade man att läsa bibeln och gå i kyrkan.

Härtill kom, att den mekaniserade och avsjälade
historieuppfattningen i mångas tanke bekräftades av erfarenheten. Livets
grymhet, tillvarons hårdhet syntes snarare leda tankarna till opersonliga
naturkrafters spel än till en kärleksrik Fader i himmelen. De båda
världskrigen ha skakat många människors gudstro. I Tyskland
skärptes sekulariseringen påfallande efter första världskriget. Så
var även fallet i vårt land.

’160

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free