- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
161

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - I. Krisens orsaker - 3. Förändringar i det andliga klimatet - 1) Den inomvärldsliga livssynens genombrott (Krisen som ett led i sekulariseringen) - b) Sekulariseringens huvudorsaker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Följden av de vetenskapliga framstegen på alla områden blev en
övertro på vetenskapens förmåga att lösa alla livsproblem. Tron på
vetenskapen blev något av en ny världsreligion. Länge menade man
sig även från vetenskapen kunna hämta direktiv för både religion
och etik. Under upplysningstiden talade man om en naturlig
religion, i våra dagar pläderas för en "biologisk etik". Emellertid har
det blivit allt mera uppenbart, att det icke kan bli tal om någon
vetenskaplig grundläggning vare sig av religion eller etik. På dessa
områden lämnar oss vetenskapen utan vägledning. Men ännu är
denna för icke få människor ett religionssurrogat:

2. Till denna särskilt av naturvetenskapen verkade teoretiska
bundenhet vid "denna världen" kommer även en bindning vid det
inomvärldsliga av praktisk art, som för gemene man haft lika stor,
om icke större betydelse. Jag tänker på människans ständigt ökade
upptagenhet av denna världen. Vid prästmötet 1856 talade biskop
Fahlcrantz om, huru "positivt förströende makter" av mera
härskande grad än förr övade sitt välde. "Med förvärvandets och
njutningens allt flera och allt lättare tillgängliga källor —––blir

det överjordiska ryckt alltmer fjärran från själens blickar och
längtan".39 Vad skulle biskopen ha sagt, om han levat i vår tid?

Genom teknikens framsteg har produktionen av varor av olika
slag, nödvändighets- och lyxartiklar, ökat i oerhörd grad. I
butiksfönstren fångas ögat av ständigt nya föremål. "Fåfängans
marknad" är i våra dagar en påtagligare realitet än någonsin.
"Templets höga mässa har överflyglats av torgets varumässa"
(Wallander). Intryckena från yttervärlden störta sig över oss i allt
hastigare tempo. Icke utan skäl har Harry Martinsson betecknat
perioden efter industrialismens genombrott som
"genomrusnings-skedet", de hopade intryckens tid, som det gäller att komma
igenom med livet i behåll. Telefonen ringer, tidningar och radio slunga
emot oss nyheter från en hel värld. Stoffet, som skall bearbetas,
blir allt mera omfattande. Av litteratur fanns tidigare i många hem,
som förut framhållits, endast några andaktsböcker. Nu sörjer en
ständigt stigande ström av tidningar och profana böcker för den
andliga mättnaden.

I samma förvärldsligande riktning har även nöjeslivet verkat.
Och härvid har säkerligen Venus, såsom det sagts, fört flera från
Kristus än Backus. Det var nog icke bara ett misstag, då en norsk
professor trodde, att sekularisering Ihade med det sexuella att

’161

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free