- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
169

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - I. Krisens orsaker - 3. Förändringar i det andliga klimatet - 3) Folkrörelserna - a) Folkväckelsen (Det religiösa elementet)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folkväckelsen

(Det religiösa elementet)

De pietistiska strömningarna under 1/00-talet intogo ofta en
kritisk hållning till den kyrkliga seden. Men först i den stora
folkväckelsen på 1800-talet blev det religiösa elementet på allvar en
söndrande faktor i svenskt kyrkoliv.

Med folkväckelsen åsyftas här de starka religiösa
väckelserörelser, som från 1840-talet gingo över vårt land, och som brukat kallas
den nyevangeliska väckelsen. Vår nuvarande religiösa situation är
i hög grad bestämd av dessa rörelser och kan icke förstås, utan att
man räknar med deras inverkan. Särskilt gäller detta i fråga om
Västerås stift, som icke kan uppvisa någon motsvarighet till de
kyrkliga väckelser, som under 1800-talets förra hälft förekommo
i flera andra stift. Schartaus inflytande begränsades huvudsakligen
till en grupp präster. Till de Schartau-påverkade prästerna hörde
män som G. F. Iverus i Floda, G. Thunblad i Malung, Johan
Abenius i Orsa, G. W. Barchaeus i Rättvik, J. Bergström i Fläckebo,
J. J. Svederus i Tillberga, L. J. Leksell i Björskog m. fi. Genom
deras verksamhet och genom spridning av Schartaus skrifter blevo
även åtskilliga lekmän berörda av den västsvenska väckelsen. Men
av någon verklig betydenhet kunde aldrig denna lilla grupp bliva.

Det måste beklagas, att någon sammanhängande, vederhäftig
framställning av den stora väckelsen i Västerås stift icke finnes.
E. J. Ekmans stora arbete Den inre missionen innehåller många
intressanta notiser och mycket källmaterial, men brister både i
objektivitet och noggrannhet. Emil Herlenius har i ett stort antal
spridda uppsatser behandlat de religiösa rörelserna i Dalarna, men
tyvärr förunnades det det honom icke att samla dessa studier till ett
enhetligt verk. För vårt vidkommande synes det räcka med att
inledningsvis i orienterande syfte giva några glimtar av väckelsens
inbrytande i stiftet.

Uvertyren blev stormig.

Väckelsen nådde först Övre Dalarna, där Älvdalen, Orsa, Mora
och Våmhus hörde till de tidigast berörda områdena.
"Orsaläse-riets" historia är i huvudsak klarlagd genom undersökningar av
E. Herlenius, E. Newiman, G. Nelson och Gunnar Ekström.
Förloppet var i korthet följande. Vid slutet av 1840-talet uppstod i
Älvdalen och Orsa en religiös väckelse av radikal art. Elementen i

’169

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free