- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
174

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - I. Krisens orsaker - 3. Förändringar i det andliga klimatet - 3) Folkrörelserna - a) Folkväckelsen (Det religiösa elementet)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fram de gamla uppbyggelseböckerna och läste dem med ny iver. Det
blev en hunger i landet efter Herrens ord.

Kolportörernas uppgift inskränkte sig i början till att sprida
skrifter och läsa predikningar. Men redan tidigt började de predika.
Och deras förkunnelse stack bjärt av mot predikningarna i kyrkan.
Den var kanske icke så väl disponerad och genomtänkt, som dessa
kunde vara. Men den var folklig och enkel och gick ofta rakt till
hjärtat. Flera av kolportörerna voro även borna förkunnare, som
t. ex. Graf Olof Andersson. Ibland predikade även en präst vid dessa
sammankomster, vilka därigenom fingo något av kyrklig sanktion.

Och det stannade i regel icke vid en ytlig känslorörelse. Väckelsen
bar frukt i livet. Tusenden rycktes bort "från kortleken,
brännvinsflaskan och lördagsslagsmålen". Flera av prästerna konstatera i
äm-betsberättelserna en märkbar levernets förbättring. V. Södergren har
sammanfattat väckelsens goda verkningar i orden: "Bibeln kom
fram, stulet gods återlämnades, dansbanorna avfolkades,
dryckenskapen gick tillbaka, söndagsarbetet kom allt mera ur bruk, och många,
många blevo rätteligen omvända."

Ingenting var ännu reglerat eller fixerat. Kolportörerna togos
från plogen, skräddarbordet eller skolkatedern. Somliga ägnade hela
sin tid åt den nya verksamheten, andra behöllo sitt yrke och skänkte
den tid de kunde avstå åt det andliga arbetet. I Västerås stift ha
gårdfarihandlare och från herrarbete nedåt landet återvändande
dalkarlar betytt mycket för den andliga rörelsens spridning.

Lokalen för sammankomsterna var ofta finrummet i en
bondgård, köket i en torpstuga eller salen i en herrgårdsbyggning. (Finns
det något samband mellan de stora salarna i många bondgårdar från
denna tid och konventiklarna?) Och när sommaren kom, samlades
man till stora möten under fri himmel för att få sin "sommarföda",
som det sades. Särskilt omtalade ha de stora midsommarmötena i
Mora blivit. Dessa kunde samla åhörare i 10.000-tal och förliknades
vid lövhyddohögtiderna i Gamla Testamentets tid. Både präster och
lekmän medverkade. Sam Gabrielsson har i sin minnesteckning över
fadern, kyrkoherden Johan Gabrielsson, givit en levande bild av dessa
sommarmöten från en senare tidpunkt. "Då drogo de högtidsfirande
skarorna upp till helgedomen. De kommo i strödda pilgrimshopar
från Orsa och Våmhus, från Elfdalen och Särna och Venjan
dragandes genom skogarna, de kommo i båtar över Siljan från Sollerön
och Leksand och Rättvik, ja, även från Tunabygden och Västerdalar-

’174

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free