- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
182

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - I. Krisens orsaker - 3. Förändringar i det andliga klimatet - 3) Folkrörelserna - a) Folkväckelsen (Det religiösa elementet)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

förhållandet. Att förekomsten av ovärdiga präster på sina håll
skärpte krisen, ligger i öppen dag. "Uti ingenting inom vår svenska
kyrka har separatismen haft ett starkare stöd eller en mera
tilltalande ursäkt än i dåliga prästers liv och verksamhet", yttrade biskop
Gottfrid Billing vid 1886 års prästmöte.62 Mera omtvistad är en annan
fråga: Vilken betydelse har kyrkans hållning till de andliga
rörelserna haft för väckelsens utveckling till frikyrklighet? Å ena sidan har
framhållits, att kyrkans inställning spelat en ganska liten roll i detta
sammanhang. Väckelserörelsen utvecklades genom sin egen
inneboende logik i separatistisk riktning. Å andra sidan har man gjort
gällande, att väckelsen skulle ha förlöpt i mera kyrkliga banor, om
kyrkan mött de friare riktningarna med mera kärlek och förståelse.
Frågan om vad som under andra förhållanden kunnat inträffa är
alltid vansklig att avgöra. Tre synpunkter synas dock i detta
sammanhang förtjäna beaktande.

1. Kyrkans inställning har icke varit så genomgående negativ,
som man ofta förmenat. Det föreligger många uttalanden från
kyrkligt håll, som röja uppskattning och erkännande. Vid 1842 års
prästmöte i Västerås föllo biskop Nibelius’ ord i ämbetsberättelsen om
den annalkande väckelsen sålunda: "Att fromheten genom så väl
Bibelns som andra uppbyggliga skrifters läsning söker näring, är
något varöver vi med skäl må glädja oss. Detta läseri, som även
här förekommer, må således uppmärksamt och sorgfälligt vårdas
och uppmuntras. Långt ifrån att söndring därav åstadkommes,
skall tvärtom bandet mellan lärare och åhörare därigenom
fastare tillknytas."63 Man skulle kunna ur biskoparnas och
kyrkoherdarnas ämbetsberättelser binda samman en vacker bukett av
er-kännsamma ord om den stora folkväckelsen. Biskopen i Karlstad
yttrade vid prästmötet 1869: "Vi hava en oavbrutet fortgående
lekmannaverksamhet att tacka för mycken välsignelse."64

Vid prästmötet i Uppsala 1879 sammanfattade ärkebiskop
Sundberg med vanlig klarhet det nya religiösa föreningsväsendets
positiva sida så, att föreningarna på många orter åstadkommit en
hälsosam väckelse och fört många människor in på salighetens väg. De
hade vidare givit mäktiga påminnelser om "kristendomens
bestämmelse att vara något annat och högre än en blott yttre formsak",
och uppkallat till liv icke få kristliga verksamhetsarter samt
"särskilt stegrat nitälskan för evangelii förkunnande bland icke kristna
folk". För kyrkans tjänare hade de varit en nyttig sporre till ökad

’182

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:13:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrksed/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free