- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
215

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - II. Krisens förlopp - 1. Inverkan från folkrörelserna - 1) Folkväckelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

exempel har varit på, att de med hårdhet farit ut mot dem, som
begått nattvarden i kyrkan."114 De frikyrkligas krav på rena
nattvardsbord medförde även, att det blev för "hett" för många icke
speciellt religiösa vid nattvardsbordet.113 De troendes syn på
nattvarden jagade bort de mera världsliga. Även sådana, som skulle ha
haft välsignelse av en nattvardsgång, uteblevo. Väl arbetade, som
vi sett, sekulariseringen i samma riktning, och denna blev i längden
den betydelsefullaste faktorn. Men då världsligheten vid denna tid
framför allt yttrade sig som likgiltighet, betydde den aggressivare
frikyrkligheten mera för människors avvänjande från kyrklig sed.
Det ligger därför en sanning i Otto Bollings ord: "Att det svenska
folket i detta nu i stor utsträckning är ett folk titan fromma vanor,
däri har frikyrkligheten sin andel."116

I detta sammanhang bör även sägas ett ord om väckelsen och
sekulariseringen. Förut har framhållits, att väckelsen kan betraktas
som en reaktion mot förvärldsligandet. Nu ställas vi inför frågan,
huruvida väckelsen trots detta berett väg för en ytterligare
sekularisering. Att såsom ibland sker, låta denna rörelse få bära en stor
del av skulden till kulturlivets avkristning, är icke berättigat. Man
får ju icke glömma, att väckelsen varit ett verksamt skydd mot
sekulariseringens framträngande framför allt därigenom, att den fört
ett oerhört stort antal människor till personlig tro. Däremot kan icke
förnekas, att de andliga väckelserörelserna mot sin vilja kommit att
befrämja samhällslivets avlägsnande från religionen. Detta
framför allt på tre sätt.

1. Genom sin opposition mot kyrkan skapade väckelserörelserna
en allmän lust att opponera mot auktoriteter av skilda slag.
Synpunkten betonades starkt av biskop Gottfrid Billing vid 1892 års
prästmöte i Västerås. "Mot sin vilja", säges det, "har separatismen
i detta ords allmänna mening härvid (i fråga om den uppenbara
för-nekelsen) varit en vägröjare, ty den har lärt människorna att tvivla
och övat dem till frimodighet uti att säga nej till sådant, vilket var
värt åtminstone hänsynsfull pietet, och den har lett dem till att
förakta och bortkasta de stöd, som de väl behöva."117 Liknande toner
ljuda från Nora 1899. "När man försökt litet av varje och tröttnat
därpå, blir man ingenting. Dit ha många kommit. Här finnes många
frälsningssoldater, baptister och adventister, som nu äro alldeles utan
tro." Då det från de väckta kretsarna sades, att man icke behövde

215

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free