- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
241

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - II. Krisens förlopp - 2. Krisen och kyrkolivet - 2) Nattvardsgång

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

50, 60 års ålder tämligen ofta besökt nattvarden, upphöra på en gång
att bruka detta nådemedel. Ett mycket egendomligt förhållande," utbrister
pastor i Sala landsförsamling i ämbetsberättelsen 1906.

3. Krisen hemsökte männen mer än kvinnorna. I Fellingsbro
kommunicerade 1890 395 män och 546 kvinnor, 1900 68 män och 99
kvinnor och 1910 31 män och 56 kvinnor. I Leksand deltogo 1900 326 män
och 667 kvinnor i nattvardsfirandet. År 1910 voro siffrorna 132 och 377.

4. Nedgången medförde, att antalet nattvardstillfällen fortsatte att
sjunka till stor skada för anslutningen.

En bild av nattvardsfirandet från brytningstiden, då det var som bäst,
finnes bevarad i Randall Davidsons dagboksanteckningar över en resa
i Sverige 1889, ur vilka anteckningar biskop Brilioth publicerat några
utdrag. Under sin resa bevistade den blivande ärkebiskopen av
Canterbury en nattvardsgång i Leksands kyrka. Omkring en fjärdedel av den
talrika menigheten lämnade kyrkan före själva nattvardsmässan, men 95
deltogo i kommunionen, och 400 till 500 utom dessa voro kvar till slut
och togo en mycket aktiv del i sången. "Peterssons (den dåvarande
Leksandsprosten) egen vana, då han utdelade ensam, var att hålla kalken i
vänstra handen med patenen ovanpå denna — tar bröd från patenen med
högra handen och utdelar det, och håller sedan patenen i högra handen,
medan han administrerar kalken med vänstra — en ganska riskabel
procedur, synes det mig, för en gammal eller darrhänt man." "Duklagen voro

1 de tre första omgångarna sammansatta av lika många män som kvinnor,
14 män i varje omgång knäböjande på södra och 14 kvinnor på norra
sidan." "Det var övervägande gamla av båda könen, som kommunicerade,
och rätt mycket mer kvinnor än män, i det fjärde duklaget var det blott
en eller två män. Hela scenen var mycket högtidlig och gripande och mer
lik en verklig kommunion i ordets egentligaste mening än nästan något
jag någonsin sett."152

Även efter 1910 har minskningen fortsatt ehuru i långsammare tempo.
Vid prästmötet 1919 uppskattade biskop Lövgren nattvardsfrekvensen till

2 à 3 % av de nattvardsberättigade.153 Och biskop Einar Billing
beräknade 1925, att antalet nattvardsgäster under ett år endast i få
församlingar översteg genomsnittsantalet kyrkobesökare på en söndag. I flera
församlingar hade på många år nattvard ej firats annat än i sammanhang
med ungdomens första nattvardsgång, och även då hade stundom
konfirmanderna varit de enda nattvardsgästerna. "På andra håll är det utom
dessa blott några få åldringar, ofta med kärntruppen på ålderdomshem-

14

241

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0247.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free