- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
242

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - II. Krisens förlopp - 2. Krisen och kyrkolivet - 2) Nattvardsgång

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

met, som kommit till kyrkans nattvardsbord." Nattvarden höll på att
bliva ett engångssakrament som dopet. "Nattvarden är i mitt kontrakt
avskaffad", yttrade en kontraktsprost vid ett prostkonvent i Västerås
stift under denna tid.134 Utom förut angivna orsaker synas i vissa fall
även absolutistiska skäl ha verkat avhållande.

Men även under den mest prövande tiden fanns i de flesta
församlingar en liten skara som höll ut. I en församling var det några familjer,
som räddade nattvardsfirandet. I en annan gjorde ungdomskretsen samma
tjänst. Och så småningom kom en ljusning. På intet annat område kunna
vi med så stor rätt som här tala om en vändning.

Redan 1925 ansågs besöksfrekvensen vara i uppåtgående. Och 1937
framhöll biskop Einar Billing, att det icke fanns någon punkt, "där en
utveckling framåt så tydligt låter sig uppvisas som i fråga om
nattvardens uppskattning".155

Några särskilt tydliga spår av denna förändring förmärkas icke i
ämbetsberättelsen till 1943 års prästmöte. Biskopen konstaterar dock
ökning vid nattvardsbordet i 49 församlingar och minskning i 33. Ökning
förelåg inom Hedemora, Falu, Stora Tuna, Domprosteriet och Arboga
kontrakt, medan minskning övervägde i Västerdals och Sala kontrakt.
Nattvardsfrekvensen för hela stiftet var 2,3 °/c. Det största
nattvardsdeltagandet uppvisade Djura med 9,5 %.156

Efter 1943 förefaller det, som om uppgången blivit allt mera
markerad. Ämbetsberättelserna innevarande år komma att giva full klarhet i
detta avseende. I Västerås pastorat har omsvängningen utom i stigande
kommunikantsiffror märkts framför allt i två avseenden. Ungdomen har
börjat gå till nattvarden i stigande utsträckning. Det blir vidare allt
vanligare, att föräldrar och syskon följa konfirmanderna till nattvardsbordet.
En växande skara sluter upp omkring de unga. Liknande iakttagelser
ha även kunnat göras på andra håll.

Vad har framkallat vändningen?

Låt mig här endast erinra om tre medverkande faktorer.

1. De som gå till nattvarden komma oftare än förr. I allt större
utsträckning har man övergivit den gamla seden att endast gå till
nattvarden 1—4 gånger om året. I all stillhet har det gamla officiella och
stela nattvardsfirandet genombrutits. Man rådfrågar icke längre
almanackan utan Herrens ord och hjärtats behov, när man bestämmer sig
för att gå till nattvarden. Många kommunicera nästan varje gång
tillfälle bjudes. Nattvarden framstår som ett normalt och omistligt moment
i det kristna livet.

242

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0248.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free