- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
249

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - II. Krisens förlopp - 3) Dop, faddrar, kyrkotagning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dop."166 Det konstaterades även, att dop av lekmän utan nödfall höllo på
att försvinna. Dopseden hade bestått provet i den stora påfrestningen.

I stort sett kan detta sägas alltjämt. Antalet odöpta i Västerås stift
vid skilda tidpunkter framgår av följande sammanställning:

År Antal odöpta % av folkmängd

1892 .................................... 3.500 —

1900 .................................... 5.100 —

1910 .................................... 7.604 1,8

1920 ........................................................................15.208 3,3

1930 ........................................................................21.654 4,9

1943 (över 18 år) ................................................10.502 4,3

Som synes har antalet odöpta avsevärt ökat. Den lägre siffran 1943
torde bero på, att den avser odöpta över 18 år. Med tanke på tidsandan
och de många inflyttningarna från andra delar av landet kan dock icke
1943 års siffra betraktas som hög. Av de barn som föddes under perioden
1937—1942 blevo 81,2 % döpta (Dalarna 82,8, Västmanland 78,9). Av
kontrakten hade i Dalarna Falu (91), Västerdals (91) och Leksands (89)
de högsta siffrorna, i Västmanland Domprosteriet (92) Munktorps (86)
och Sala (85). Utmärkande för dopseden är för övrigt den stora olikheten
i skilda delar av stiftet. Å ena sidan uppvisade särskilt de båda kontrakten
i Örebro-delen av stiftet och även några församlingar i andra kontrakt,
utomordentligt låga siffror. Industriorter och baptistbygder företedde i
allmänhet låg frekvens. Om sedens makt vittnar det förhållandet, att
i de församlingar, där dopseden genombrutits, den nya okyrkliga
sedvänjan gärna bibehållit sig. Å andra sidan konstaterade biskopen vid
prästmötet 1943, att dopseden inom stora delar av stiftet var obruten.
Fem församlingar hade ingen odöpt. Dessa församlingar voro i Dalarna
Svartnäs och Rörbäcksnäs, i Västmanland Lillhärad, Skerike och Ängsö.
I Malingsbo voro alla barn döpta. I sju andra församlingar fanns ingen
odöpt över 18 år.167

Men de sista decenniernas historia är icke blott historien om en dopets
sega försvarsstrid. Vi ha även rätt att tala om en dopsedens förnyelse.
Liksom nattvarden har även dopet fått en starkare ställning i
församlingsmedvetandet. Därom vittna redan sådana yttre åtgärder, som att dopakten
i stigande utsträckning flyttats från barnbördshus och prästgårdar till
kyrkan, och att dopfuntarna åter börjat komma till heders. Vid senaste
prästmötet voro kyrkdopen vanligast i 21 församlingar. Vid dop i hemmen
göres mycket mera än förr för aktens värdiga omramning. Då man därtill

249

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free