- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
250

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - II. Krisens förlopp - 3) Dop, faddrar, kyrkotagning - 4) Förhör - a) Katekesförhör i kyrka

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ser, huru männen alltmer talrikt komma med vid barnens dop och
andaktsfullt deltaga i akten, är man frestad att tala om en dopsedens renässans.
På flera håll har fadderinstitutionen levat upp på nytt. I Västerås
förekommo 1945 faddrar i 145 fall. Det nya handboksformuläret för
kyrkotagning (En moders tacksägelse) synes även innebära vissa möjligheter
till en förnyelse av denna sed.

Men vi ha ännu säkrare tecken, som peka i samma riktning. Det
predikas nu oftare och frimodigare om dopet än förr. Den nyare
teologiens landvinningar på detta område ha börjat utnyttjas. Icke minst de
unga lystra. En länge bortglömd rikedom håller på att upptäckas. Härtill
ha även de nya sköna doppsalmerna bidragit. En ny gripenhet vilar över
den heliga akten. I all stillhet drager något av en dopväckelse fram över
många församlingar i Västmanland och Dalarna.

Förhör

I det föregående har framhållits, att förhören voro bland de kyrkliga
verksamhetsformer, som redan under den kyrkliga sedens blomstringstid
rönte en mer eller mindre stark opposition. Det var därför att vänta, att
förändringen i det andliga klimatet särskilt skulle framträda just på detta
område. Så blev även förhållandet. Vid början av 1800-talet — och ännu
tidigare — märktes en tydlig nedgång i förhörsdeltagandet, särskilt i
städerna. Den redan under 1700-talet framträdande benägenheten att låta
förhören egentligen avse de unga förstärktes. De äldre började draga sig
undan. De höllo före, att till myndig ålder komna personer icke skulle
behöva underkasta sig dylika förhör. Uppfattningen av konfirmationen
som en myndighetsförklaring förstärkte denna åsikt.
Konfirmationsundervisningen blev till viss grad en ersättning för de gamla allmänna
förhören. I den mån som folkundervisningen förbättrades, avtog även
förhörens betydelse för folkupplysningen i allmänhet. En del av kyrkans
undervisande verksamhet övertogs av den framväxande folkskolan. Denna
blev alltmer kompetent att giva de kunskaper, som voro av nöden för att
de unga skulle kunna deltaga i konfirmationsundervisningen.

Katekesförhör i kyrka

Redan mot slutet av 1700-talet hade, som förut nämnts, de egentliga
katekesförhören (ottesångsförhören) inskränkts till kortare perioder höst
och vår. Ett försök att blåsa nytt liv i institutionen genom att låta
katekesförhören bli en ersättning för de år 1808 i stadsförsamlingarna under den

250

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:13:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrksed/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free