- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
252

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - II. Krisens förlopp - 4) Förhör - b) Husförhör

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ett exempel på, att den kateketiska uppbyggelseformen var älskad av
allmogen. Med undantag för städerna och några få landsförsamlingar
omfattades husförhören med ett ganska stort och allmänt intresse. År
1900 kunde det sägas, att deltagandet i husförhören i någon mån utgjorde
’’en motvikt mot den misströstan, vartill fåtaliga gudstjänstbesök
fresta".171 Men naturligtvis kunde de andliga brytningarna icke undgå
att även beröra den gamla ärevördiga och folkkära
husförhörsinstitutio-nen. Det började med att den redan förut omnämnda benägenheten att låta
förhören avse de unga och ogifta förstärktes. Från Säter rapporterades
på 1850-talet, att de äldre ej kunde förmås att besvara en enda framställd
fråga. "Jag tror mig ej begå något misstag", yttrade biskop Björling vid
prästmötet 1871, "då jag säger, att den åsikten är allmän, att endast barn
och tjänare böra vid husförhören göra reda för sin kristendom, men att
äldre personer, husbönder och husmödrar äro därifrån befriade." Denna
åsikt hade så inrotat sig, att det på många ställen ansågs för otillbörligt,
ja, till och med som en skymf, "om läraren skulle till förhör uppropa
någon, som ej hörde till förstnämnda kategori". Med anledning härav
betonade biskopen, att, om denna plägsed finge utbreda sig, skulle den
utan tvivel bidraga till att dessa förhör "icke allenast icke skola
åstadkomma den med dem åsyftade nytta utan även småningom förlora sitt
anseende". De årligen återkommande husförhören vore de enda tillfällen,
då familjens huvudmän kunde få uppfriska sin kunskap i kristna lärans
förnämsta huvudstycken och fara vore, att, om dessa tillfällen
försummades, kristendomskunskapen hos många bland dem skulle alldeles
försvinna "till största skada för dem själva, deras barn och tjänstefolk".172
Biskopen förutsåg, att det skulle bli svårt att bryta den nya plägseden,
men var och en borde på sin plats söka göra detta. Man kan icke säga,
att dessa försök lyckades.

Även ungdomen, som förut ansetts skyldig att besvara frågor, började
utebli av rädsla för förhöret. Från Stora Skedvi meddelades 1885, att
man kunde vara säker på att vid husförhören möta dem, som voro födda
före 1840-talet, "under det att många de yngres platser äro tomma".
En minskning av deltagarantalet inträdde i städer, mindre samhällen,
bruks- och industriorter. I Stora Tuna kunde vid sekelskiftet husförhör
icke hållas i Borlänge stationssamhälle och Hushagen, "där ingen enda
infinner sig". Så småningom började frekvensen avtaga även på
landsbygden. I somliga rotar kunde förhören vara väl besökta, medan i andra
ett motsatt förhållande var rådande.

Förut har erinrats om den betydelse, som upphävandet av den kungl.

252

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0258.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free