- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
253

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - II. Krisens förlopp - 4) Förhör - b) Husförhör

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

förordningen av den 4 dec. 1765 med dess bötesbestämmelser för
uteblivande från katekesförhör haft för deltagandet i dessa sammankomster.
En annan omständighet, som inverkade menligt på institutionen, var, att
förhören i stor utsträckning flyttats till skolsalar eller sakristian.
Därigenom förlorade de den familjära karaktären, kontakten med hemmen
försvagades. Alltnog, förhållandena blevo kritiska på många orter. För
att förebygga en katastrof slog man in på vägen att giva dessa
sammankomster en annan form, än de förut haft.

Redan vid prästmötet 1886 betonade biskop Billing, att folkskolans
verksamhet medfört, "att husförhören ej mera behöva eller böra hava sin
forna examinatoriska prägel utan i stället böra vara tillfällen för mera
förtroliga meddelelser mellan lärare och åhörare om vår allra heligaste
tro". Vidare framhölls, att "hellre än att ungdomen skulle avskräckas från
förhören, böra vi även med hänseende till den låta förhören mista
karaktären av examination".173 Utvecklingen gick också i denna riktning. Även
där metoden med frågor och svar bibehölls, var det icke längre tal om
något egentligt förhör. Allt oftare nöjde sig förhörsledaren med att i
anslutning till bibel- eller katekesförklaring kasta ut några frågor, som
vem som helst av deltagarna fick besvara. Till slut upphörde frågeformen
helt och hållet. Länge var det dock vanligt, att frågor riktades till de
nykonfirmerade. I Stora Skedvi tillgick ett husförhör 1905 enligt
ämbets-berättelsen på följande sätt: De närvarande antecknas, därpå en
bibel-eller katekesförklaring, så erbjudes tillfälle till "colloquium familiare",
"som aldrig blir av". Vid början av 1900-talets andra decennium var denna
process i stort sett fullbordad. Husförhören hade i regel antingen
upphört eller förändrat karaktär. I senare fallet följdes förskrivningen av
bibelförklaring, andaktsstund eller föredrag. Av den forna
husförhörs-institutionen återstod föga mer än namnet.

En gensaga mot denna tendens gjorde biskop Lövgren vid prästmötet
1906. Bibelförklaringen har sin uppgift, husförhöret sin. "Håller man
bibelförklaring i stället för husförhör, då har husförhöret helt enkelt
upphört. Ty att namnet behålles, gör ingenting för själva saken."174 Men
förhållandet stod ej att ändra. Under intryck av den skedda utvecklingen
beslöt 1910 års kyrkomöte ingå till Kungl. Maj :t "med anhållan att, utan
hinder av föreskriften i Kungl. Maj :ts plakat den 12 jan. 1726, pastor
efter överenskommelse med församlingen må få rätt att på annat sätt än
där är föreskrivet, bereda församlingen den undervisning och uppbyggelse,
som med de i det nådiga plakatet föreskrivna husförhören avsetts."175
Skrivelsen har icke föranlett någon åtgärd från Kungl. Maj :ts sida.

253

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0259.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free