- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
254

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - II. Krisens förlopp - 4) Förhör - b) Husförhör - c) Kommunionförhör

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ifall denna kyrkomötets skrivelse skulle vinna Kungl. Maj :ts
stadfästelse föreslog Ludvig Lindberg i sin prästmötesavhandling 1912 om
Kyrkan och ungdomen, att som en ersättning för de forna förhören
föredrag en gång om året skulle hållas i de gamla husförhörsrotarna över
skilda sidor av församlingslivet och i synnerhet den, som berör ungdomen.
Till föredraget skulle knytas ett samtal med de närvarande.176 Lindberg
ville alltså förvandla husförhören till ett led i ungdomsarbetet. Denna
tanke har dock icke i någon större utsträckning förverkligats. Mera
vägledande för framtiden voro biskop Lövgrens uttalanden vid prästmötena
1912 och 1919. Vid det förstnämnda tillfället anbefallde biskopen
samtalsformens användande vid husförhören, varigenom prästen både kunde
skänka eggelse till förkovran i kristendomskunskapen och själv vinna
kännedom om sin församling.177 Den sistnämnda synpunkten underströks
ytterligare vid det följande prästmötet. Husförhöret borde anordnas i
samtalsform, och "pastor skall hava klart för sig, att det är till, för att
han må komma i mera personligt och förtroligt samtal med folket, än
som kan ske i en kyrka". I städerna borde husförhören ersättas med
hembesök.178 Även biskop Einar Billing betonade med styrka
önskvärdheten av att förhören finge fortsätta i de nya former, som tiden krävde.
Genom husförhören fick varje del av församlingen en högtidsdag. Det
väsentliga för samvaron var det undervisande syftet. Vid prästmötet 1943
framhöll biskop Cullberg, att en pånyttfödelse av husförhörsinstitutionen
förutsatte, "att samtals- (fråge-) formen får dominera och hemmen i
största möjliga utsträckning tas i anspråk".179

I stort sett ha husförhören bibehållit den form de fingo i början av
detta århundrade. I Sundborn tillgick ett husförhör för några år sedan
enligt en uppteckning för Kyrkohistoriska Arkivet i Lund på följande sätt:
Psalm, predikan över ett genomgående ämne under hela husförhörstiden
okt.—nov., namnläsning med lokala kommentarer och i en glad
upprymdhet, husförhörsvisa: En är allen, som råder över himmelen och jorden.
Besöksfrekvensen växlar, men ett bevis för institutionens sega livskraft
är, att husförhör 1943 höllos i 93 av stiftets församlingar (53 i Dalarna
och 40 i Västmanland). I några fall hade sammankomsterna återförts till
hemmen.

Kommunionförhör

Väckelsen aktualiserade kravet på en strängare nattvardstukt. Detta i
förening med biskoparnas omsorg om kommunionförhören gjorde, att

254

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free