- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
264

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - II. Krisens förlopp - 7) Husandakt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

om alla församlingar, vilken flod av välsignelse skulle då ej brusa fram
ibland oss."190

Men trots alla ansträngningar avtog den gemensamma husandakten.
Vid sekelskiftet förekom sådan andakt företrädesvis i äldre hem, både
allmogehem, herremans- och bergsmanshem, där gudsfruktan rådde. I
ytterst få församlingar var dock sådan andakt allmän. "Väl finnes det
hem, där man vakar vid Guds ord och bönen, men de äro få och de lysa
som enstaka stjärnor i natten", säges från Säter 1906. År 1912 var
husandakt ganska allmän blott i en församling, Siljansnäs. "Och då det,
såsom från Säter och Sala landsförsamling, säges, att husandakt blott
hålles på ett par ställen i församlingen, så är dess sällsynthet därmed
ytterligare understruken."191

Långt efter sedan daglig husandakt börjat bli mindre vanlig, bibehöll
sig seden, att de som voro hemma från kyrkan på söndagarna hade
gemensam andakt. "I flertalet hus torde någon stund på sabbatsdagen ägnas
åt Guds ords betraktande," säges i ämbetsberättelsen från Nora 1871.
Om andaktslivet i ett hem i Folkärna från slutet av 1880-talet och början
av 1890-talet meddelar Carl Mangård: "De som turvis stannade hemma
i vår gård fick läsa postillan för farfar, då han ej längre kunde gå den
tio minuter långa vägen till kyrkan. Vi satt i köket, och ibland läste jag,
ibland mina systrar och ibland mamma söndagsbetraktelsen. Min mor
sjöng utomordentligt bra och ledde psalmsången, spelande melodierna på
psalmodikon. Det försiggick förstås under gudstjänsttid." Även på
söndagseftermiddagen lästes en predikan i många hem.

Vad tiden gick, försvann ofta även denna form av husandakt. Numera
torde i de flesta hem barnens aftonbön vara den enda återstoden av
huslig andakt. Enligt en Gallupundersökning år 1948 lära 91 °/o av alla
mödrar sina barn bedja aftonbön. Bland de yngsta föräldrarna har siffran
gått ned till 64 %. Av de vuxna i Värmland och Dalarna bedja 17 %
själva aftonbön.192

Det enskilda bruket av Guds ord har naturligtvis fortsatt. Det i två
delar utkomna samlingsverket "Min mor" vittnar på ett gripande sätt
härom. "Den gammaldags kärva och ordknappa lutherska fromheten, som
hämtade sin näring ur bibel, palmbok och postilla," har varit vanligare
än vi trott. En känd politiker skriver: "Mor hade bibel, postilla, bönbok
och psalmbok i en pyramid på nattduksbordet och läste varje kväll." Om
en viss individualistisk fromhet vittnar ett annat uttalande: "Mor var
troende utan åthävor, gick sällan i kyrkan och så vitt jag vet aldrig på
bönemöten, men läste stilla sin postilla vid köksbordet."

264’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free