- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
265

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - II. Krisens förlopp - 7) Husandakt - 8) Sammanfattning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Under de senaste decennierna har husandakten på ett oförmodat sätt
upplivats genom radions andaktsstunder. Från alla håll omvittnas, att
radioandakterna flitigt avlyssnas. Trots en del slarv i samband med
åhörandet av dessa andaktsstunder ha de varit till stor välsignelse. Det är,
som om vi på denna väg återerövrat något av den rikedom, vi voro på
väg att förlora.

Sammanfattning

Av det föregående framgår, att krisen sträckt sina verkningar till hela
stiftet och så gott som samtliga områden av den kyrkliga seden. Dock
föreligga mer eller mindre väsentliga olikheter i krisens förlopp. Särskilt
äro krisens verkningar på de skilda sedvänjorna mycket olika. En kort
sammanfattning av uppgifterna vid prästmötet 1943 klargör detta
förhållande.

Minst bruten var jordfästningsseden. Som vi sett, förekommo under
perioden 1937—1942 endast fyra begravningar "utan religiös karaktär".
Även den kyrkliga vigseln rönte stor tillslutning. De borgerliga vigslarna
uppgingo till 5,7 %. Av sakramenten nådde dopet längst. 81,2 % av alla
barnen blevo döpta. Närmast efter dopet kom konfirmationen. Av de
konfirmationsberättigade konfirmerades 72,3 %. Husförhör höllos i 93
församlingar. De övriga förhören hade upphört. Gudstjänstdeltagandet
var ringa. Blott 3,5 % av befolkningen bevistade varje vecka någon
gudstjänst. Allra minst var nattvardsfrekvensen. Kommunionernas antal var
1942 blott 2,3 % av folkmängden. Husandakt i gammaldags mening var
så gott som försvunnen.

Tor Andræ brukade skilja mellan aktiv och passiv kyrklighet. Till den
aktiva räknade han kyrko- och nattvardsgång, till den passiva dop,
konfirmation, vigsel och jordfästning. Den aktiva kyrkligheten erhålles, om
man summerar ihop procenttalen för högmässobesök och nattvardsgång,
den passiva, om man gör på samma sätt med procenttalen för dop,
konfirmation, vigsel och jordfästning. Naturligtvis kan mot denna indelning
invändas, att den aktiva och passiva kyrkligheten även omfatta andra ting
än de här berörda. Vidare kan sägas, att beteckningen passiv kyrklighet
i högre grad lämpar sig för vigsel och jordfästning än dop och
konfirmation, där dock likvisst även det vanemässiga intager ett framträdande
rum. I brist på bättre torde dock uttryckena kunna försvaras. Följer man
denna indelning, visar det sig, som var att vänta, att krisen oerhört känn-

265’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free