- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
271

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Krisen - III. Krisens allmänna verkningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kännedom om bibeln, måste hela denna litteratur bli en tillsluten värld.
Kanske bör i detta sammanhang även nämnas ett ord om huru helgernas
försvagande förflackat livet.

Ingen statistik kan upplysa om vad det betytt i moraliskt hänseende,
att de unga förlorat det stöd, som ligger i förankringen i en fast sed.
I avsaknad av detta fäste ha många icke kunnat hålla sig uppe utan blivit
ett lättfångat byte för de fördärvbringande makterna.

Verkningarna i fråga om religiös mottaglighet äro lika uppenbara. Vår
högmässa kräver, som redan framhållits, övning för att den skall kunna
avslöja sin rikedom. På den ovane besökaren gör den ofta ett främmande
intryck. Harry Blomberg skildrade för några år sedan i en understreckare
i Svenska Dagbladet: "Främlingen i Storkyrkan", det främlingskap,
som en strögäst från gatan kan känna i en svensk kyrka med alla dess
traditioner.196 För den tillfällige kyrkobesökaren blir gudstjänsten ofta en
serie obegripliga ord. Härav kan man förstå, vad bortläggandet av den
gamla kyrkogångsseden måste ha inneburit för förmågan att kunna fira
gudstjänst. "Det är ett merendels tacklöst arbete", säges det i
ämbets-berättelsen från Skinnskatteberg år 1871, "att försöka uppmjuka och
verka på sinnen, som under lång tid försummat alla nådestillfällen och
dymedelst hårdnat i likgiltighet för allt, som icke omedelbart tjänar att
tillfredsställa de närmast trängande lekamliga behoven." Nedbrytandet
av de fasta vanorna medförde även, att ett drag av jäkt och oro smög
sig in i fromhetslivet. Biskop Gottfrid Billing gav i sitt herdabrev till
Västerås stift 1884 ett erkännande åt den dåvarande religiösa
livaktigheten, men tillade: "Denna livaktighet synes mig mera påminna om
den iver och oro, som utmärker sökandet efter tro, än om den stadiga
vandring, som bäres och ledes av tro".197 Den moderligt bärande makt
som ligger i seden, och som skänker hemkänsla och stadga, gick förlorad.

En annan mera hälsosam verkan av krisen var, att kyrkan tvingades
till inre konsolidering och ny kraftutveckling. Men därom mera längre
fram.

271’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0277.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free