- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
283

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Uppgiften - I. Vanekristendom och kristna vanor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2. att kristna sedvänjor äro en nödvändighet.

Av avgörande betydelse för den kristne är Frälsarens eget exempel
och föredöme. Det heter om honom, att han gick, "såsom hans sed var",
in i synagogan (Luk. 4:16). Ansåg han sig behöva taga det som en helig
vana att deltaga i gudstjänsten, huru mycket mera är icke detta av nöden
för oss. Genom sitt föredöme har Jesus helgat och sanktionerat seden
på det kristliga området. Härtill komma viktiga skäl av praktisk art. Vi
kunna här icke giva någon mera ingående utredning om sedens
principiella plats i evangeliskt kristendomsliv. En dylik undersökning vore eljest
av behovet påkallad. Blott så mycket må sägas, att lika visst som
lutherdomen betonar innerlighetssidan i kristendomen, hör det till dess väsen att
icke ringakta fromhetslivets yttre former. För övrigt måste vi inskränka
oss till att i korthet fastslå sedens nödvändighet för det kristna livet.

1. Först må då framhållas, att den kyrkliga seden skapar kontakt med
Kristus i kyrkan. Som vi sett når den vida längre ut i folklivet än någon
annan väg, som kyrkan plägat gå. För många människor är seden den
enda beröringspunkt de ha med kristendomen. Det kan förefalla, som
om en så ytlig förbindelse skulle vara föga värd. Men säkerligen förhåller
det sig icke så. Just därför att den kyrkliga sedvänjan bringar människor
i kontakt med Kristus, rymmer den inom sig obegränsade möjligheter.
Man vet aldrig på förhand vad som kan ske. Mången har fått göra en
liknande erfarenhet som Saul som gått ut för att leta efter borttappade
åsninnor men fann en konungakrona. Som kontaktfaktor har seden sin
största betydelse.

Men därmed är icke allt sagt.

2. Den kyrkliga seden skapar även kristen miljö. Under alla
förhållanden frambringar den en atmosfär, som är gynnsam för det kristna
budskapet. Detta gäller både om enskilda och folk. I en tidningsartikel för flera
år sedan framhöll Gustaf Lindberg med styrka denna synpunkt. "Allt
starkare har under senare tid", heter det, "den kristna miljöns och fostrans
betydelse för det religiösa livets genombrott och utveckling hos den
enskilde framträtt. De utgöra den jordmån, varur detta liv i de flesta
fall spirar upp." I detta sammanhang erinrar Lindberg särskilt om
betydelsen av de tidigaste barndomsintrycken. "Barndomstid och
barndomsmiljö hava, så vitt man kunnat se, visat sig vara bestämmande — icke
minst i sedligt religiöst avseende — för människans utveckling i en
utsträckning, som man förut knappt anade." De religiösa
barndomsintrycken ha en märklig makt särskilt därigenom, att de i det undermedvetna

283’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0289.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free