Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Uppgiften - II. Den kyrkliga sedens förnyelse - 1. Vägar man gått
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KAP. II.
DEN KYRKLIGA SEDENS
FÖRNYELSE
Är den kyrkliga seden så livsviktig, som ovan gjorts gällande, måste
det te sig som en ytterst angelägen sak att återuppliva densamma. Av
utvecklingens gång har det kunnat förefalla, som om kyrkan stått ganska
overksam inför krisens härjningar. Så har dock icke varit fallet. Trots
en viss valhänthet har hon tagit upp arbetet på krisens övervinnande.
De försök, som en tid gjordes till en nyordning av kyrkolivet efter
frikyrkliga principer, misslyckades. I en folkkyrka kunde varken
kyrkotukt eller konfirmation ordnas efter samma grundsatser som i en frikyrka.
Det visade sig, att kyrkan måste följa sin egen linje. Problemen måste
angripas från kyrkliga utgångspunkter, och det är om kyrkans försök
att utifrån sin karaktär av folkkyrka komma till rätta med svårigheterna,
som här inledningsvis några ord skola sägas under rubriken
VÄGAR MAN GÅTT
Vägarna ha i stort sett varit tre.
1. En väg, som man tidigt beträdde, var en intensifiering av de legala
arbetsformerna. Redan vid prästmötet 1862 angav biskop Fahlcrantz som
det säkraste medlet till "de söndrande elementens upplösning" och
befrämjande av en sann kristlig enhet "förökandet av de positiva kyrkliga
krafterna och detta med avseende på dessas såväl kvantitativa som kvalitativa
förhållande till arbetets fordringar".4 Med dessa ord åsyftade biskopen
prästrekryteringen, som vid denna tid vållade stora svårigheter. Bland
arbetsformerna betonades vid 1800-talets mitt särskilt vikten av
bibelförklaringar och husförhör, vilka sammankomster ansågos i hög grad
motverka separatism och sekterism genom den grundliga undervisning,
som då kunde meddelas.
Nödvändigheten att levandegöra de legala arbetsformerna framhölls
starkt av biskop Billing vid prästmötet 1886. Särskilt inskärptes förkun-
288’
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>