- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
289

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Uppgiften - II. Den kyrkliga sedens förnyelse - 1. Vägar man gått

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nelsens betydelse. "En var av oss skall förkunna Jesu Kristi evangelium
så rikt och fullt, så kraftigt och flitigt, så varmt och nitälskande som
han kan, och i detta hänseende kunna vi säkerligen mera, än vi hittills
visat. Åtminstone kunna vi genom trohet i vår gärning av Herren undfå
nya pund."5 Liknande synpunkter framkommo i biskopens föredrag vid
prästmötet 1892. Därjämte betonades de kristna vanornas betydelse:
"Ej obetingat kan man fröjdas över, att s. k. vanekristendom blivit
alltmera sällsynt bland oss, ty kristlig sed och vana är något ganska gott
och har särskilt ett stort pedagogiskt värde. Ensam för sig är den ej
tillräcklig, men bäres den upp av individuellt personlig fromhet, giver den
ett behövligt och förträffligt stöd."6

Ett viktigt uttalande på ett ömtåligt område gjorde biskop Billing vid
1886 års prästmöte, då han upptog frågan om nattvardstukten. Gentemot
de präster, som infört ett slags enskild bikt i nymodig form som villkor
för nattvardsgång, framhöll biskopen följande satser:

"bikten skall vara evangelisk och icke lagisk, ty den skall och får ej
avse att skrämma människor bort från nattvarden utan att hjälpa dem
till att med välsignelse gå till nattvarden;

bikten kan och får ej införas genom något slags lagisk åtgärd eller
genom någon ämbetsbmyndighet, utan den måste, om den skall bli till
välsignelse, uppbäras av ett församlingsmedvetande om densammas nytta
och behövlighet, annars kommer den att söndra och såra i stället för
att läka och förena ;

bikten får ej uppbäras av önskan eller syftet att rannsaka hjärtan och
njurar, och den får därför ej utgå från misstänksamhet mot människor
utan skall bäras av den kärlek, som tror och hoppas allt." Biskopen tillade,
att det fordrades "att hava hjärtat fullt av evangelium samt att hava en
mycket erfaren visdom för att utan stora faror och stor skada under
nuvarande förhållanden påtvinga församlingarna enskild bikt såsom
villkor för nattvardsgång".7

Dessa evangeliska grundsatser synas ha bidragit att samla och ena
prästerskapet i den svåra frågan om nattvardstukten och därigenom
avlägsnat ett hinder för nattvardsfirandet.

Vid samma prästmöte talade biskop Billing särskilt om betydelsen
av "det kateketiska ordet". En klar och sammanhängande
kristendomskunskap "är om möjligt ännu mera behövlig i våra dagar än fordom".8
I fråga om konfirmationsundervisningen betonades vid nästa prästmöte
önskvärdheten, att den bleve något mindre skolmässig och i stället mera
"koncentrisk". Undervisningen borde samlas kring vissa huvudpunkter.

19

289

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free