- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
293

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Uppgiften - II. Den kyrkliga sedens förnyelse - 1. Vägar man gått

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Västerås stifts ungdomsförbund upplöstes och ersattes av ungdomsråd
och stiftsungdomsting. I den förstnämnda år utgivna programskriften:
"Vägar till ungdomsarbetets förnyelse" har den nya
ungdomsverksamheten fått sin "magna charta". Starkt understrykes, att "kyrkans
gemenskap är på en gång ungdomsarbetets utgångspunkt och mål". "I sina olika
utgestaltningar vill ungdomsarbetet leda fram till kyrkans livskällor och
föra ut kyrkans budskap i ungdomsvärlden."16 Stiftsorganisationen
bygger icke längre på ungdomskretsarna utan på lokalförsamlingarna genom
av kyrkoråden valda ombud. De ungas aktivitet kommer till uttryck i
"arbetslaget", som fått en viktig plats i organisationen. Att här närmare
ingå på de nya arbetsformerna är omöjligt. Om deras betydelse är ännu
för tidigt att uttala sig. Vad som redan nu kan sägas är, att kyrkan genom
dem nått längre ut i ungdomsvärlden och att icke få unga människor fått
en hjälp att bli regelbundna gudstjänstbesökare.

Även andra nya verksamhetsformer kunde nämnas. De gamlas dag har
blivit en institution, som i icke få församlingar ökat nattvardsgästernas
antal.

Som ett stöd för det allt livligare frivilliga församlingsarbetet i stiftet
inrättades 1913 på intitiativ av biskop Lövgren Västerås stifts frivilliga
synodalorganisation, den första i sitt slag i Sverige. Hittills har den
endast förverkligats i vad det gäller stiftsråd och stiftsstämma. Ett
huvudsyfte har varit att få med lekmännen i rådslag och arbete. För övrigt
hänvisas, såväl när det gäller synodalorganisationen som den kyrkliga
nyorienteringen i allmänhet till Erik Montans instruktiva skildring "Alltså
arbeta vi vidare" i "Västerås stift i ord och bild".

3. Ännu ha vi dock icke nämnt den i visst hänseende viktigaste vägen:
stärkandet av kyrkans religiösa samfundsmedvetande. Redan tidigt stod
det klart för kyrkans män, att åtgärder på enstaka punkter icke räckte.
Kyrkoseden kunde endast väckas till liv genom ett återupplivande av den
anda, som skapat seden. Uppbyggnadsarbetet måste sättas in i ett stort
sammanhang. Kyrkan behövde bli medveten om sin religiösa grund. Vi
märka även, huru under de prövande brytningsåren vid slutet av
1800-talet en ny kyrklighet börjar växa fram. Härtill ha både fostran och
väckelse medverkat. Närmast gällde det att leda det nyväckta andelivet
in i kyrkliga fåror, så att det kunde bli till välsignelse för samfundet i
dess helhet. Vid prästmötet 1892 framhöll biskop Gottfrid Billing: "Inom
den svenska lutherska församlingen finns mycken personlig fromhet. Inom
henne finnas större splittringar än kanske någonsin förr, och hon har

293’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0299.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free