- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
301

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Uppgiften - II. Den kyrkliga sedens förnyelse - 2. Vägar vi ha att gå - 2) Konkreta uppgifter - a) Gudstjänstlivet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dikan, i längden icke blir utan frukt. Frågan otn förkunnelsen är allvarlig.
Än i dag äga biskop Gottfrid Billings ord vid prästmötet 1892 oförminskad
giltighet: "I intet avseende är allvarlig självprövning viktigare än i detta"
(förvaltandet av nådemedlen). "Predika vi verkligen så bra, som vi kunna,
så att varje vår predikan är frukten av hela vår krafts ansträngande och
av bön, i vilken allvar är?" "Och slutligen, förvalta vi sakramenterna på
ett sådant sätt, att vi ej hava någon skuld däruti, att dessa så ringa aktas
och så mycket försummas?" "Endast genom ett rikligt, trosvisst och
kraftigt förvaltande av Herrens nådemedel kunna vi övervinna dem som
motsäga, men därigenom kunna vi på samvetets väg övertyga dem, som
äro i hjärtat redliga."26

Av gjorda undersökningar om vad människor begära av predikan kunna
inga bestämda slutsater dragas angående förkunnelsens gestaltning. Som
bekant förefinnas i detta avseende de mest skiftande, ofta helt motsatta
önskningar. Stackars den präst som sökte efterkomma dem alla! Han
skulle säkerligen röna samma öde som kameleonten på den brokiga mattan,
Vid Gallupundersökningen 1948 visade det sig, att de, som önskade, att
predikningarna skulle innehålla mer av frågor, "som de funderat på",
voro lika många som de, som uttalade sig däremot. Med frågor, som de
funderat på, menade 28 % mer vardagliga frågor och 15 % mer andliga
frågor. Skulle man utan hjälp av Gallup våga sig på en förmodan, skulle
detta vara, att de flesta av förkunnelsen begära hjälp att leva ett kristet
vardagsliv, att se det timliga i evighetens ljus. Under alla omständigheter
är det av vikt. att människorna inför predikan få ett bestämt intryck av,
att här är fråga om något som angår dem och deras dagliga liv. Ännu en
sak är betydelsefull: "Visionen av ett nytt liv får icke saknas" (Runestam).
Det finnes en predikan, som mera trycker ned än lyfter upp. I vår tid är
det angelägnare än någonsin, att det kristna livsidealet framställes på ett
gripbart och betvingande sätt. "Innan jag älskade Kristus", har någon
sagt, "älskade jag allvaret och frimodigheten hos hans lärjungar."

Skall förkunnelsen kunna fylla sin uppgift, ligger mycken makt uppå,
att människorna verkligen förstå det predikade ordet. Genom
sekulariseringen har predikospråket för ett växande antal människor blivit
svårtillgängligt. Många bibliska begrepp, med vilka våra fäder ägde en ingående
förtrogenhet, såsom omvändelse, rättfärdiggörelse, nåd, nyfödelse, ha
blivit främmande ord för nutidens kyrkobesökare. Sådana ord måste
därför i viss mening "översättas" på tidens språk, för att innehållet skall
kunna tillägnas. Denna uppgift bör beaktas vid predikan. Två ting få
därvid icke glömmas: 1. "Översättningen" måste stämma med texten.

301’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0307.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free