- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
314

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Uppgiften - II. Den kyrkliga sedens förnyelse - 2. Vägar vi ha att gå - 2) Konkreta uppgifter - b) Kyrkans undervisning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kyrkan och en biograflokal. Då barnen "gå fratn", har det kunnat
förekomma, åtminstone förr, att de vuxna infunnit sig, först då
nattvardsgången begynte för att avnjuta kommunionen som ett skådespel.
Naturligtvis har psalmbok saknats.

En författare har påpekat den stora skillnaden mellan en
gudstjänstmenighet i mellersta Sverige, där alla sitta kappraka under
syndabekännelsen och i en västgötakyrka, "där alla huvuden i kyrkan andaktsfullt
böjas, som när en vindkåre stryker fram över ett rågfält". Naturligtvis
är icke ett korrekt yttre uppträdande i och för sig något bevis för en
gudstjänst i anda och sanning. Men lika visst är, att en slarvig hållning
stänger hjärtats dörr. Det moderna kyrkoskick, som röjer sig däri, att
den besökande genom hela sitt sätt att vara ådagalägger sin andliga
frånvaro och sin överlägsenhet leder icke till någon upptäckt av
gudstjänstens gåva. Goda kyrkvanor däremot bidraga till att ställa in sinnet
på den rätta våglängden. De informationer, som i dessa ting ha givits
vid ungdomskurser och andra tillfällen, ha varit till mycken nytta. Men
arbetet på förbättrade kyrkvanor behöver fullföljas både i tal och skrift.

Då det gäller dop, nattvard och konfirmation, är det angeläget, att en
saklig framställning av dessa handlingars innebörd gives. Dessutom måste
i görligaste mån missförstånd och oklarheter skingras. Härvid är det
nödvändigt att särskilt beakta de hinder av teoretisk art, som blivit
verksamma faktorer i den kyrkliga krisen.

Smärtsammare än kanske på någon annan punkt känner författaren
här nödtvånget till begränsning. Om dessa ting vore mycket att säga.
De ytterst torftiga och enkla antydningarna i det följande äro endast
avsedda som exempel på vad som kan framhållas.

Vilka betänkligheter avhålla människor från nattvardens bruk? Utom
likgiltigheten synas framför allt två skäl hålla människor borta. Dessa äro:

1. Svårigheten att förstå nattvarden.

Beträffande denna invändning kan det vara nyttigt att framhålla, att
intet konstigt sker i nattvarden. Det har medfört ett fördunklande av
nattvardens hemlighet, när den förlagts till det materiella området, när den
lokaliserats till nattvardselementen. Med styrka behöver det framhållas,
att hemligheten är att söka på det personliga livets plan. För övrigt kan
understrykas, att den omständigheten, att man icke förstår allt, icke utgör
något skäl för uteblivande. Hur mycket förstå vi av andra ting, som vi
icke tveka att bruka?

314’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free