- Project Runeberg -  Den kyrkliga seden, med särskild hänsyn till Västerås stift /
315

(1949) [MARC] Author: Ernst Enochsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Uppgiften - II. Den kyrkliga sedens förnyelse - 2. Vägar vi ha att gå - 2) Konkreta uppgifter - b) Kyrkans undervisning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2. Ett annat skäl att försumma nattvarden är den ganska allmänna
uppfattningen, att nattvarden icke är något för vanliga syndiga människor
utan blott för speciellt fromma.35* Det fordras, menar man, en särskilt
hög religiös standard, för att gå till Herrens bord. Och i samband med
detta resonemang kommer ofta det vanliga talesättet: Jag är icke värdig.
Även om en verkligt djup känsla av ovärdighet numera synes vara ganska
sällsynt, är föreställningen om nödvändigheten av en särskilt hög grad av
fromhet för att kunna gå till Herrens bord mycket vanlig. Väckelsens
kritik fortverkar ännu på denna punkt. Ett klargörande av huru Pauli
ord om ett ovärdigt nattvardsbegående skola förstås kan därför alltjämt
vara påkallat. Blotta vetskapen om att Paulus här riktar sig mot ett
insmuget oskick i nattvardsfirandet, kan verka klargörande. För övrigt
borde det vara nog att hänvisa till Jesu ord: "Jag har icke kommit för
att kalla rättfärdiga utan för att kalla syndare" (Matt. 9:13). Vi få
verkligen komma sådana vi äro i förlitande på Guds barmhärtighet. Sedan
är det en annan sak, att detta evangelium helt och fullt kan tillägnas
endast av den, som börjat känna behov av detsamma. För övrigt måste
all upplysningsverksamhet rörande nattvarden behjärta sanningen i Dick
Helanders ord: "Vi behöva för vårt andliga liv det regelbundna tillskott
av religiös kraft, som en nattvardsgång medför. Underlåter nu en
människa att en längre tid gå till nattvarden, komma med nödvändighet
åtskilliga religiösa bristsjukdomar."36

Vad dopet beträffar, rikta sig invändningarna särskilt mot barndopet.
I synnerhet två skäl bruka framhållas.

1. Barndopet strider mot Nya Testamentet. Av dem som i
Gallupunder-sökningen uttalade sig mot barndopet motiverade 49 °/o sin inställning
med att det ej står i bibeln att barn skall döpas. Gentemot detta påstående
kan hänvisas till den nyare exegetikens vittnesbörd om barndopets starka
förankring i Nya Testamentet. På detta område har mycket nytt kommit
fram, som kan ge anledning till eftertanke. Det avgörande är dock om
barndopet kan infogas i Nya Testamentets totalsyn eller icke. Och på
denna punkt synes ingen tvekan kunna råda. Tydligare än någon annan
kyrklig handling talar barndopet om den förekommande nåden. Innan
vi kunde tänka på Gud, så predikar dopet, tänkte Gud på oss och tog
oss upp i sin kärleks famn. Men denna tanke är även Nya Testamentets
kungstanke. Överallt ljuder oss till mötes ett mäktigt: "I haven icke utvalt
mig, utan jag har utvalt eder; och jag har bestämt om eder att I skolen
gå åstad och bära frukt" (Joh. ev. 15: 16).

315’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 00:23:59 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrksed/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free