- Project Runeberg -  Läsning för Finnar uti Blandad Fosterländska ämnen /
182

(1864-1866) [MARC] [MARC] Author: Carl Axel Gottlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

182

lyst att de redan flere sekler före hans tid svärmat omkring
i österlanden, tror man med anledning af deras språk —
hvilket dock är uppblandadt med de många skilda slags
tungomål hos de olika folkslag bland hvilka de en längre tid
vistas — sig hafva funnit att de ursprungligen härstamma
af ett ytterst rått och ociviliseradt folk, kalladt Dhm, 7)
hemma från bergstrakterna i provinsen Assam, uti Indien; hvilket
utan något större samhällslif, sjelf splittradt i flere små
stammar, fordom utgjort urbefolkningen i d. s. k. Gangesdalon,
hvilken konstituerade liksom en liten verld för sig, med
Yindhja-åsarne i söder, och Himalaja alpkedjorna emot norr;
men hvarifrån detta bergsfolk blifvit af sina grannar, det
mera bildade Indiska bygdfolket, utträngdt; och hvilket till
en del öfverensstämmer med hvad äfven do norrska
Zigo-narne uppgifvit för Sundt, nemligen att de på sitt eget språk
kallas Bom eller Sammani, och äro långväga ifrån komne
från staden Jss«s i landet Assaria, östanom Ryssland. 8)

Såkallade hästskojare och landstrykare, till
professionen, och lata vid allt strängare arbete, men deremot ganska
qvicka att uppskörta och pungrycka sin nästa, utgöra de en
verklig kräftåkoinma i samhället, der deras äldre qvinnor,
fullkomligen likt hexor och furier, gå ikring — för att spå i
händerna på Evas lättrogna döttrar, under det deras män förege
sig kunna trolla, och både böta och skada; men
hufvudsakligen för att se sig om hvad de kunna korpa åt sig, för att
medföras på resan. Deras barn, nakna och trasiga, följa tåget

7) Benämningen D’om torde dock icke egentligen vara ett
Nonien proprium, utan ett Nom. apellativum, som betyder u Folket". I
detta fall är det således af samma rot som latinska ordet homo, det
finska ihini, ocli det Tangutiska eller Tibetanska my (menniska) in. fi.
Så t. ex. var omoki namnet på en fordom talrik, numera förgången,
folkstam vid Kolyma i Norra Sibirien2 som skiljde sig ifrån Ryssarne
derigenom att de förra förstodo sig pa jernbruk; ocli hvarom
traditiö-nen berättar att de vandrat åt Europa, och nedsatt sig i trakterna
kring Pitsckora.

8) Namnet cssaria tyckes annars hafva spelat en stor roll
angå-enda nationernas vagga. Äfven Göterna sade sig vara komna från
Asgård, och kallade sina ättefader Asar. Vi tro oss, på ett lika enkelt
som egendomligt sätt, hafva förklarat grundbetydelsen af detta ord
(se De Finska Stamordens uppkomst, sid. 29, och Jumalasta sid. 110,103)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:55:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lasfinnar/0200.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free