- Project Runeberg -  Skrifter samlade och utgivna med en inledning av Elof Åkesson /
XXXV

(1921) [MARC] Author: Axel Lagerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Till Axel Lagerwalls karaktäristik ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

XXXV

derangeradt och dess vanliga närings-, handels- och industrilif stoppadt.
Man trycker väl ej gärna filosofiska arbeten i ett land, där alla måste
strida för lifvet! Men hör efter och meddela!

Ja, nu går jag här på ostkanten, med en afdelning af svenska flottan
utanför fönstren och Ålands minspäckade haf litet längre bort. Döden
grinar en till mötes hvart man vänder sig i deSsa dagar. Men bäst så

— det är dess grimaser, som väcka till själfbesinning och ändtlig
mognad. Krigsmaran skall ge min forts, af “Religion och tanke" ökad
lyftning och ökadt djup.

Jag har blifvit ej litet sundare och starkare sedan i julas.–-

Bergson kan icke förklara det goda i världen, som på hans
ståndpunkt blir ren slump. Den kristna läran står rådlös inför det onda.
Men ingendera delen skall häller förklaras, emedan de stå på andra
sidan om rum, tid och kategorier. Hur rätt har ej Kant, då han
begränsar dessa till den relativa uppfattningen! Godt och ondt kunna
bara upplefvas, ej demonstreras. Och hvad man omedelbart upplefver

— med 1. utan medvetande1) — är absolut, i förra fallet helt absolut.
Tanken får aldrig ro, sålänge han söker det absoluta genom
förmedlingar. Det är först på den punkt, där dessa nå sin gräns, d. v. s. där
man inser deras gränslöshet, det absoluta träder en till mötes — såsom
ondt 1. godt. Då blir man, allt efter sin psykiska läggning, antingen
pessimist 1. optimist. Det kommar an på hvilken sorts människa man
är. Är man pessimist, nekar man det goda (“förnuftet"), i motsatt fall
nekar man det onda (“det förnuftlösa" 1. rent "oförnuftiga"). Gör ditt
val — om det nu kan bli fråga om val och ej bara om utkorelse.

Nietzsche ville "jenseits von Gut und Böse" för att få veta. Jag
säger: gå in däri, så får du veta. Lifvet är själflysande, men
förståndet får sitt ljus. Ja, vän och broder, måtte du i sommar få pusta ut
efter alla administrativa mödor och, antar jag, äfven vedervärdigheter
och hämta nya krafter till ny — möda och ny vedervärdighet! Men
människan växer af att slita ondt. Det finnes ingenting verkligt ondt,
så länge Gud finnes!

Din Vitalis Norström

Lagerwall ser icke så mörkt på världsläget. I sitt svar
framlägger han en kulturpolitisk trosbekännelse:

Broder Norström

Långedrag d. 29 Juli 1915

Nyss hemkommen från en resa får jag nu hjärtligt tacka för ditt
brev samt göra några meddelanden angående din bok.

För en tid sedan erhöll jag sista arken av översättningen–––-.

Boken föreligger nu tryckfärdig i tysk dräkt — blott företal och
inledning till den tyska upplagan saknas. Jag har tillsport Veit & Comp.,
när de önska börja tryckningen för att boken skall kunna utkomma i

*) egentligare: m. öfvermedveten klarhet 1. med blott och bart medvetande.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:00:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/laskrifter/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free