- Project Runeberg -  Skrifter samlade och utgivna med en inledning av Elof Åkesson /
22

(1921) [MARC] Author: Axel Lagerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

22

och det förutsätter ju ock en helt annan analys af det
religiösa medvetandet och en utförlig kunskapskritik. Men det
är orimligt att såsom författarinnan söka skäl för
gudsbe-greppets logiska brist i naturens orubblighet och människans
oförmåga att göra det goda, i viljans vanmakt att fylla sin
plikt, då det just är känslan af denna eviga och djupa konflikt,
som är grunden till all religion, allt gudsbegrepp.

Det som emellertid allra mest säges strida mot
evolutionismen är kristendomens jämlikhetsförkunnelse. “Den stora
betydelsen har kristendomens jämlikhetsförkunnelse haft, att
den medverkat till utplånandet af samhälleligt danade och
uppehållna olikheter människor emellan... Men därefter
upphör ej allenast tanken på, att en genomförd jämlikhet vore
möjlig, nej, äfven tanken på, att den vore önskvärd, efter
som släktets stegring beror på variationerna.“ Man har svårt
att tro, att Ellen Key på fullt allvar har skrifvit något sådant.
Den jämlikhet, om hvilken kristendomen talar, är lika litet
någon faktisk och naturlig likhet, som likheten inför lagen
är det. Genom kristendomen får tvärtom hvarje individ sitt
erkännande. Kristendomens jämlikhet är betingelsen för de
individuella olikheternas, för själfva individualitetens
betydelse. Men icke nog med att jämlikhetsbegreppet blir krasst
missförstådt, darwinismens variationsbegrepp blir det i icke
mindre grad, åtminstone i tillämpningen. När är det
nämligen, som variationerna spela någon roll i utvecklingen? Jo,
när majoriteten af sig fortplantande organismer visa en
variation i en bestämd riktning. Det är således icke
individualitets- utan pluralitetsvariationerna, som äro betingelse för
utvecklingen. Skola vi fordra något för utvecklingen, så är
det, synes det, icke en oändlighet af individuella
egendomligheter — sådana finnas ju alltid — utan en bestämd
“jäm-likhet“ i visst afseende hos dessa variationer. Vi komma
längre fram att närmare granska Ellen Keys
“evolution-ism“. Vi kunna därför här nöja oss med detta och endast
påpeka, att det är ett fåfängt försök, att ur darwinismen
eller någon som helst naturvetenskap söka skäl för värdet
af det individuella. Det är kristendomen, som gifvit vår
kultur individualitetsbegreppet och individualitetsvärdet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:00:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/laskrifter/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free