- Project Runeberg -  Skrifter samlade och utgivna med en inledning av Elof Åkesson /
102

(1921) [MARC] Author: Axel Lagerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102

till sist något identiskt, som icke tillhör uteslutande
någondera men ligger över bägge, och som bibehåller sig i all
växling44. Är icke det psykiska självt en energiform,
ekvivalent med vilken annan som helst, kan det icke åstadkomma
verkningar eller förändringar inom naturen, men det är dock
detta, det gäller vid viljans frihet. Det torde alls icke vara
möjligt att tänka produkterna av den mekanistiska
begreppsbildningen så, att de uppträda vare sig såsom orsaker eller
såsom verkningar i förhållande till det psykiska.

Men Norström har ock en helt annan väg att leda oss,
för att vi skola nå till klarhet över betingelserna för viljans
frihet. Det är icke genom det, så vidt jag kan se, alldeles
hopplösa försöket att så tänka eller omtänka de
naturvetenskapliga lagarna, att de lämna utrymme åt psykiska faktorers
ingrepp i den naturliga processen, som en vetenskapligt
gångbar väg öppnas. Det är genom en logisk-kunskapsteoretisk
prövning av den naturvetenskapliga begreppsbildningen själv.
Det principiella är insikten, att naturvetenskapen lika litet
som någon annan vetenskap ger oss verkligheten, utan att
den ger oss en från vissa synpunkter gjord ombildning av
verkligheten. Den är ett uppfattningssätt av verkligheten,
jämte vilken det finnes andra legitima uppfattningssätt.
Friheten är ett begrepp, som uppträder i en punkt, där olika
uppfattningssätt bryta sig mot varandra. Huvudsvårigheten
beror, menar Norström, 44på en bristfällig utredning av de
föreställningar, varifrån man utgår, på en oklarhet i
förutsättningarna alltså, som håller ihop till en enda oanalyserad
klump vad som för en närmare undersökning är
mångfaldigt och olikartat.44

Determinismens invändningar komma av att man inte skiljer
naturvetenskapliga och kulturvetenskapliga
undersöknings-och betraktelsesätt åt. Genom att objektivera viljan till ett
naturföremål upphäver man själva problemet. 44Det
existerar nämligen icke längre något frihetsproblem, när man bestämt
sig för att behandla den ’fria viljan’ såsom objekt i sig,
d. v. s. som naturföremål, ty med ett sådant kunna
uppenbart icke frihet och därmed följande blott och bar möjlighet
i vissa riktningar vara förenliga44 (jmfr härmed mina anmärk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:00:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/laskrifter/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free