- Project Runeberg -  Skrifter samlade och utgivna med en inledning av Elof Åkesson /
133

(1921) [MARC] Author: Axel Lagerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

133

medel. Detta vore i själfva verket en sorts omvänd
naturalism.

Är nutiden det bestämmande, så är det det i nutiden,
som är evig nutid, icke verkligheten utan värdena.
Historiens uppgift är att ur det evigt växlande rädda det
bestående och så lägga den teoretiska grunden till den värld af
betydelse, människan bygger sig i världen. Det beståndande
är ej blott det evigt lika utan äfven det genom sin egenart
för eviga värden betydelsefulla. Det ligger därför en djup
sanning i Nietzsches ord: “Nein, das Ziel der Menschheit
kann nicht am Ende liegen, sondern nur in ihren höchsten
Exemplaren*.*) Ändamålet ligger icke vid slutet, ändamålet
är det eviga och detta finner människan dock endast genom
samlif med historiens störste. Den teleologiska dependensen
är den kategori, genom hvilken den vetenskapliga tanken ur
det erfarbara verklighetsmaterialet upptager innehållet, så att
det sammansluter sig till ett individuellt skeende, inom
hvilket de historiska individerna bildas genom sin med afseende
på allmängiltiga värden betydelsefulla egenart.

Alltså måste man säga, att verkligheten icke ingår i
någon begreppsbildning. Man upplefver verkligheten och
bejakar densamma såsom en oändlig, obetingad uppgift.
Kausaliteten är konstitutiv kategori och är således förutsättning för
allt innehålls uppfattning såsom verklighet. Kausalprincipen
är blott en allmän sats, som utsäger den allmänna
nödvändigheten af kausaliteten för allt skeende. Kausallagar äro
innehållsekvivalenser, som förutsätta lagbundenhetens
metodologiska kategori. Den historiska kausaliteten slutligen är dels
elementens naturkausalitet, dels med afseende på de
fulländade historiska begreppen teleologisk dependens, en
metodologisk kategori, begreppet om det i de individuella och reala
kausalrelationerna med afseende på ett värde betydelsefulla
innehållet.

(Festskrift till E. O. Burman, Upsala 1910, s. 104—117).

b F. Nietzsches Werke, Band 2. Taschen-Ausgabe s. 188.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:00:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/laskrifter/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free