- Project Runeberg -  Skrifter samlade och utgivna med en inledning av Elof Åkesson /
226

(1921) [MARC] Author: Axel Lagerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

226

vill icke tåla något tvång till nya trosartiklar, ingen skall
tvingas till tron. Och dock blef utvecklingen redan hos
honom och än mer i hans kyrka en annan. Tron kan icke
vara fri, när den får sitt innehåll auktoritativt gifvet.
Centraldogmen om bibelns absoluta auktoritet drifver med
nödvändighet fram fordran på en kyrkoanstalt, som handhar denna
auktoritet. Och denna nya kyrka öfvertar den gamlas
anspråk att skapa en universell religiös kultur, hvars grundlagar
äro uppenbarade i den ofelbara Skriften. Först den
protestantiska kyrkan har i strängaste mening lärt bibelns inspiration.
Principen om frihet för den rätta tron och tvång för otron följer
som en själfklar sak ur medvetandet att vara i besittning af
absoluta gudomliga sanningar. Extra ecclesiam nulla salus
är en grundsats ej blott inom den katolska kyrkan. Luther
måste för sin andliga kyrka fordra samma exclusivitet och
att lutherdomen bekläder “die leibliche Kirche“ med det
attributet, det framgår otvifvelaktigt af kättardomar och nutidens
renlärighetspredikningar. I anspråket att skapa en universell
religiöst-kyrklig kultur, i utbildningen af en auktoritativ
an-staltskyrka och i läran om bibelns absoluta förbindlighet
med däraf följande världs- och lifsåskådning har
protestantismen fortplantat medeltiden ända in i våra dagar.

Det viktigaste organet för realiserandet af sin uppgift finner
kyrkan i skolan. Genom den bibringas de uppväxande
släktena den åskådning och de praktiska sträfvanden, som kyrkan
önskar. Den kyrkliga världsåskådningen är biblisk och under
medeltiden utbildad till systematisk fulländning. Det är ingen
väsentlig skillnad mellan den katolska och den protestantiska
kyrkan i detta fall. Världsuppfattningen bestämmes icke af
teoretiska sanningsbehof utan af religiöst-metafysiska
läro-behof. Kyrkan sitter inne med en uppenbarad absolut sanning
om den gudomliga frälsningens mål och vägar. Denna sanning
måste meddelas och därför måste kyrkan segt fasthålla vid
den världsbild, som förutsättes för människans
frälsnings-historia. Därför vill icke kyrkan oförbehållsamt utlämna
verkligheten till vetenskapens forskningsarbete, därför söker kyrkan
alltjämt bryta den personligt sedliga viljans styrka genom
att böja den under Guds. Myterna om världskapelsen och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:00:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/laskrifter/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free