Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
dock säkert, att världen i grunden varken blir tom»
mare eller mindre mystisk, därför att gudsidén lägges
till handlingarne. Så länge en skapare tros existera
är det ju på sin höjd han, och icke världen, som blir
en gåta; det är först i ateismens skarpa dagsljus, som
världen och allt vad däruti är klarnar till ett stort
och evigt mysterium. Men det är intressant att se,
hur den mekaniska världsteorien, sådan den formu»
lerades av Rydberg, så småningom vunnit terräng
långt utanför den filosofiska lärosal, där den bekäm*
pades, och numera förkunnas icke blott på prosa utan
också på vers. Läs t. ex. denna inledningsdikt till
herr Bo Bergmans i dagarne utkomna versbok »Aia*
rionetterna»:
Det sitter en herre i himmelens sal
och till hans åldriga händer
gå knippen av trådar i tusental
från vart människoliv han tänder.
Han samlar dem alla, och rycker han till,
så niga och bocka vi som han vill
och göra så lustiga piruetter,
vi stackars marionetter.
Vi äta och dricka och älska och slåss
och dö och släppas i jorden.
Vi bära den lysande tankens bloss,
vi äro så stora i orden.
1 härlighet leva vi och i skam,
men allt som går under och allt som går fram
och allt som vår lycka och ofard bådar
är bara ryck på trådar.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>