Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
mångbeprisade urkristendomen vunnit sina segrar. Men
exorcismen ägde icke endast betydelse som praktiskt
missionsmedel, den öppnade även en bakdörr, genom
vilken de hedniska religionsföreställningama kunde
smyga sig in i kristendomen. Även på en annan väg
trängde det hedniska mångguderiet in i den kristna
religionen: den dyrkan man från början skänkte apost«
lama och martyrerna, utvecklade sig snart till en
formlig mänskoförgudning, och vid slutet av tredje
århundradet har den kristna läran om en enda gud
upplösts till ett kaotiskt virrvarr av helgon, änglar,
undergörande reliker o. s. v., vilka subordinera under
den högste guden ungefar som antikens gudar under
Zeus. Men vad den kristna religionen härmed teore*
tiskt miste i renhet återvann den praktiskt i anpass*
ningsförmåga; den blev i stånd att ingå kompromis*
ser av varje slag, och den stora massan, som ännu
ej frigjort sig från mångguderiet, kunde numera lugnt
låta sig kristnas utan att därför behöva reducera an*
talet av tillbedda gudomligheter.
När man nu tar i betraktande dessa faktorer, före*
falla de segrar den kristna religionen vunnit under
de tre första seklen av sin tillvaro ej mera så under«
bara. Men å andra sidan kan det ej väcka förvåning,
att en religion, som arbetat sig fram med sådana me«
del, på många håll måste verka frånstötande. Här
nedan lämnas, alltjämt efter Hamacks skildringar, en
kort framställning av den kritik, varmed dåtidens bil*
dade hednavärld bemötte kristendomen.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>