Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fra Diavolo-Sällström och Günther
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
och förklarade Aubers Fra Diavolo icke vara någon
riktig bandit med romanesk, hemsk anstrykning,
utan en »muscadin i frack», en verklig »roué».
Samma tidning fann libretton vårdslöst utarbetad
och ytligt genomförd, men likväl erbjudande
effektfulla situationer och genom handlingens raska gång
fasthållande uppmärksamheten.
»Hvad musiken angår», fortfor Dagligt
Allehanda, »så är Auber genom ’Snöfallet’ redan känd
som en förträfflig quadrill-, anglaise- och i nödfall
äfven française-kompositör, och detta rykte har han
visserligen bevarat, kanske till och med ökat
genom ’Fra Diavolo’.» Och så följde en lång
afhandling om hvad som fordras af hvarje musikaliskt
konstverk.
Dagligt Allehanda förklarade dock, att Sällström
återgaf titelpartiet »med utmärkt skicklighet» samt
att hans kostym var »ganska elegant, sann(!) och
smakfull».
Men, som sagdt, operans lycka var gjord och
inga ofördelaktiga recensioner förmådde ändra
allmänhetens åsigt i det afseendet.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>